Working Papers

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

No.

1261

Date

December, 2018

Topic

N3. Labor and Consumers, Demography, Education, Health, Welfare, Income, Wealth, Religion, and Philanthropy

I2. Education and Research Institutions

Education is a key means to integrate refugee populations into their host countries, as well as to prevent permanent deficits in human development among children affected by conflict. The large population of children affected by the Syrian conflict are at risk of becoming a “lost generation” due to interruptions in their schooling. Jordan hosts one of the largest populations of Syrian refugees and has made a concerted effort to provide access to education for refugee children. This paper assesses how educational enrollment, attainment, and dropout of Syrian refugees in Jordan have been affected by conflict, displacement, and educational opportunities and experiences after arrival to Jordan. We rely on nationally representative survey data from Jordan in 2016 and in-depth interviews with 71 Syrian refugee youth. Syrian refugees in Jordan faced disrupted schooling in Syria due to the conflict, followed by challenges in joining the Jordanian school system. Yet ultimately enrollment rates, at least through 2016, have recovered to pre-conflict levels for basic education among the group of Syrians in Jordan in 2016. Refugee youth faced a number of barriers to school reentry and persistence in Jordan, including school interruptions leading to students being older than their classmates, discrimination from peers and teachers, and academic difficulty particularly at the secondary level. For male youth, the pressure to work to support their families underlay many non-enrollment decisions. Although some youth faced documentation challenges upon initial enrollment in school, they were able to overcome these challenges, demonstrating the importance of Jordan’s efforts to expand public school access to refugees.

ملخص

التعليم وسيلة رئيسية لإدماج اللاجئين في البلدان المضيفة لهم ، وكذلك لمنع العجز الدائم في التنمية البشرية بين الأطفال المتأثرين بالصراع. يتعرض عدد كبير من الأطفال المتضررين من النزاع السوري لخطر "التحول إلى جيل ضائع" بسبب الانقطاع المتكرر في تعليمهم المدرسي. يستضيف الأردن واحدة من أكبر مجموعات اللاجئين السوريين وقد بذل جهودًا متضافرة لتوفير الوصول إلى التعليم للأطفال اللاجئين. تقيّم هذه الورقة كيف تأثر الالتحاق اللاجئين السوريين في الأردن بالتعليم ،, وتحصيلهم الدراسي وتسربهم من التعليم بالنزاع والتهجير وفرص التعليم والخبرات التعليمية بعد وصولهم إلى الأردن. نحن نعتمد على بيانات المسح الوطني الممثلة من الأردن في عام 2016 والمقابلات المتعمقة مع 71 من شباب اللاجئين السوريين. ﺗﻌﺮض اﻟﻼﺟﺌﻮن اﻟﺴﻮرﻳﻮن ﻓﻲ اﻷردن إﻟﻰ ﺗﻌﻄﻞ اﻟﺘﻌﻠﻴﻢ اﻟﻤﺪرﺳﻲ ﻓﻲ ﺳﻮرﻳﺎ ﺑﺴﺒﺐ اﻟﻨﺰاع ، أعقبه ﺗﺤﺪﻳﺎت ﻓﻲ اﻻﻧﻀﻤﺎم إﻟﻰ اﻟﻨﻈﺎم اﻟﻤﺪرﺳﻲ اﻷردﻧﻲ. ومع ذلك ، فإن معدلات الالتحاق في نهاية المطاف ، على الأقل حتى عام 2016 ، قد تعافت إلى مستويات ما قبل الصراع في التعليم الأساسي بين مجموعة السوريين في الأردن في عام 2016. وقد واجه شباب اللاجئين عدداً من العوائق أمام دخول المدارس والمثابرة في الأردن ، بما في ذلك انقطاع المدارس مما أدى إلى أن يكون الطلاب أكبر سناً من زملائهم في الفصل ، والتمييز بين أقرانهم ومدرسيهم ، وصعوبة أكاديمية خاصة في المرحلة الثانوية. ﺑﺎﻟﻨﺴﺒﺔ ﻟﻠﺸﺒﺎب اﻟﺬكور ، ﻓﺈن اﻟﻀﻐﻂ ﻋﻠﻰ اﻟﻌﻤﻞ ﻟﺪﻋﻢ ﻋﺎﺋﻼﺗﻬﻢ كان وراء  اﻟﻌﺪﻳﺪ ﻣﻦ اﻟﻘﺮارات بعدم ﺘﺴﺠﻴﻠﻴهم في التعليم. على الرغم من أن بعض الشباب واجهوا تحديات في التوثيق عند التسجيل في المدارس في البداية ، إلا أنهم تمكنوا من التغلب على هذه التحديات ، مما يدل على أهمية جهود الأردن لتوسيع الوصول إلى المدارس العامة للاجئين

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

Authors

Maia Sieverding

Assistant Professor of Public Health Practice at...

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

Authors

Caroline Krafft

Associate Professor of Economics, St. Catherine University

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

Authors

Nasma Berri

American University of Beirut

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

Authors

Caitlyn Keo

Economics Research Specialist at St. Catherine University

Education Interrupted: Enrollment, Attainment, and Dropout of Syrian Refugees in Jordan

Authors

Mariam Sharpless

St. Catherine University