Working Papers

Supplementary Education in Turkey: Recent Developments and Future Prospects

No.

822

Date

December, 2013

Topic

I2. Education and Research Institutions

This paper aims to provide the recent developments on the supplementary education system in Turkey. The national examinations for advancing to higher levels of schooling are believed to fuel the demand for Supplementary Education Centers (SEC). Further, we aim to understand the distribution of the SECs and of the secondary schools across the provinces of Turkey in order to evaluate the spacial equity considerations. The evolution of the SECs and of the secondary schools over time are described and compared. The provincial distribution of the SECs, secondary schools and the high school age population are compared. The characteristics of these distributions are evaluated to inform the about spatial equity issues. The distribution of high school age population that attend secondary schools and the distribution of the secondary school students that attend SECs across the provinces are compared. The evidence points out to significant provincial variations in various characteristics of SECs and the secondary schools. The distribution of the SECs is more unequal than that of the secondary schools. The provinces located mostly in the east and south east of the country have lower quality SECs and secondary schools. Further, the SEC participation among the secondary school students and the secondary school participation among the relevant age group are lower in some of the provinces indicating major disadvantages. The review of the most recent developments about the SECs, examination and comparison of provincial distributions of the SECs and of the secondary schools are novelties in this paper.  

ملخص

تهدف هذه الورقة إلى تقديم التطورات الأخيرة على نظام التعليم التكميلي في تركيا. ويعتقد أن الامتحانات الوطنية تعقد للنهوض إلى مستويات أعلى من التعليم لتغذية الطلب على مراكز التعليم التكميلي. أيضا، نهدف إلى فهم توزيع مراكز التعليم التكميلي و المدارس الثانوية في جميع أنحاء محافظات تركيا من أجل تقييم اعتبارات الإنصاف المكاني. نصف و نقارن ايضا نشأة وتطور مراكز التعليم التكميلي و المدارس الثانوية على مر الزمن. تتم مقارنة التوزيع الإقليمي لمراكز التعليم التكميلي والمدارس الثانوية و السكان في سن المدرسة الثانوية. ويتم تقييم خصائص هذه التوزيعات للتنويه عن قضايا المساواة المكانية . تتم مقارنة توزيع السكان في سن المدرسة الثانوية الذين يحضرون المدارس الثانوية و توزيع طلاب المدارس الثانوية الذين يحضرون مراكز التعليم التكميلي في عموم المحافظات . وتشير الأدلة إلى اختلافات كبيرة في المحافظات الخصائص المختلفة لمراكز التعليم التكميلي و المدارس الثانوية. ويتبين ان توزيع مراكز التعليم التكميلي هو غير متكافئ بشكل أكبر من المدارس الثانوية. وفى المحافظات يقع معظمها في شرق شرق و جنوب البلاد وانخفاض جودة مراكز التعليم التكميلي و المدارس الثانوية. علاوة على ذلك، فان مشاركة المجلس الأعلى للتعليم بين طلاب المدارس الثانوية ومشاركة المدارس الثانوية للفئة العمرية ذات الصلة هي أقل في بعض المحافظات وذلك يشير الى عيوب كبيرة.
Supplementary Education in Turkey: Recent Developments and Future Prospects

Research Fellows

Aysit Tansel

Professor, Middle East Technical University, Turkey