Working Papers

School-to-Work Transition in Jordan, 2010-2016

No.

1196

Date

May, 2018

Topic

J6. Mobility, Unemployment, Vacancies, and Immigrant Workers

J2. Demand and Supply of Labor

J1. Demographic Economics

This paper presents an analysis of the school-to-work transition in Jordan from 2010 to 2016 in a context of a demographic shock due to a massive influx of Syrian refugees. It examines the trend of youth unemployment and labor force participation, first labor market status and transitions over 4 years after school. The results show sharp increases in male and female unemployment rates and in unemployment duration. In parallel, youth male labor force participation declined and women with post-secondary education are less active. The school-to-work transition has deteriorated between 2010 and 2016 as young Jordanians are less active after leaving school and when they enter the labor market they take a longer time to work after school. Furthermore, the Jordanian labor market is very segmented as transitions between different types of employment (public, formal and informal private jobs) are scarce. Public employment is also less frequent after unemployment or inactivity.

ملخص

تقدم هذه الورقة تحليلا للانتقال من المدرسة إلى العمل في الأردن في الفترة من 2010 إلى 2016 في سياق صدمة ديمغرافية بسبب التدفق الهائل للاجئين السوريين. وتدرس الورقة اتجاه بطالة الشباب ومشاركة القوى العاملة، بدأ بوضع سوق العمل إضافة إلى التحولات التي تحدث لمدة تقرب من الأربع سنوات بعد المدرسة. تظهر النتائج زيادات حادة في معدلات بطالة الذكور والإناث وفي فترة البطالة. وبالتوازي مع ذلك، انخفضت مشاركة الشباب في القوى العاملة، وكانت النساء اللواتي حصلن على تعليم بعد المرحلة الثانوية أقل نشاطًا. كما تدهور الانتقال من المدرسة إلى العمل بين عامي 2010 و2016، حيث أن الشباب الأردني أصبحوا أقل نشاطًا بعد تركهم المدرسة وعندما دخولهم سوق العمل يأخذوا وقتًا أطول للعمل بعد ترك المدرسة. علاوة على ذلك، فإن سوق العمل الأردني مقسم إلى شرائح حيث أن عمليات الانتقال بين أنواع العمل المختلفة (الوظائف بالقطاع العام والوظائف الرسمية وغير الرسمية) نادرة. كما أن التشغيل بالقطاع العام أقل تواترا بعد فترات البطالة أو عدم النشاط

School-to-Work Transition in Jordan, 2010-2016

Authors

Mona Amer

Cairo University