Working Papers

Does Digitalization Matter? Evidence from Egyptian and Jordanian Firms

No.

1636

Publisher

ERF

Date

April, 2023

Topic

D8. Information, Knowledge, and Uncertainty

O3. Technological Change, Research and Development, Intellectual Property Rights

Generally, digitalized firms are more productive, more likely to export, and more likely to rely skilled labor. This paper thus analyzes the effect of digitalization on firms’ performance (measured by exports and sales) and labor characteristics (measured by female workers, unpaid workers, part-time workers and workers with permanent contract). To do so, I rely on a newly collected dataset that focuses on firms’ digitalization. I use variables related to digitalization (whether the firm has a website or not, uses smartphones or not, online selling and buying, the Internet, is listed on an application and self-built sales website that enables online payments). The main findings show that the results are more robust for labor characteristics than for performance variables. Indeed, while, in Egypt, digitalization is associated to more women, less unpaid workers and more workers with permanent contract, the result is less robust for sales and exports. Yet, for sales, the use of the Internet is significant in both Egypt and Jordan. Listing the firm on an application is positively associated to sales in Egypt but not in Jordan. In terms of exports, self-built websites for payments in Egypt and using Internet in Jordan are significant.

ملخص

بشكل عام، الشركات الرقمية هي شركات أكثر إنتاجية، ولديها فرصة أكبر للتصدير، وللاعتماد على العمالة الماهرة. وبالتالي، فإن هذه الورقة تحلل أثر الرقمنة على أداء الشركات (مقاسا بالصادرات والمبيعات) وخصائص العمل (مقاسا بالعاملات والعاملات غير المأجورات والعاملات بدوام جزئي والعاملات بعقود دائمة). للقيام بذلك، أعتمد على مجموعة بيانات تم جمعها حديثًا تركز على رقمنة الشركات. أستخدم المتغيرات المتعلقة بالرقمنة (سواء كانت الشركة لديها موقع اليكتروني أم لا، تستخدم الهواتف الذكية أم لا، تقوم بعمليات البيع والشراء عبر الإنترنت، الإنترنت، مدرج في موقع اليكتروني للتطبيقات والمبيعات ذاتيًا يتيح الدفع عبر الإنترنت). تظهر النتائج الرئيسية أن النتائج أكثر قوة بالنسبة لخصائص العمل منها بالنسبة لمتغيرات الأداء. في الواقع، في حين أن الرقمنة في مصر مرتبطة بمزيد من النساء، والعاملين بدون أجر أقل، والمزيد من العمال الذين لديهم عقود دائمة، فإن النتيجة أقل قوة بالنسبة للمبيعات والصادرات. ومع ذلك، بالنسبة للمبيعات، فإن استخدام الإنترنت مهم في كل من مصر والأردن. يرتبط إدراج الشركة في الطلب ارتباطًا إيجابيًا بالمبيعات في مصر ولكن ليس في الأردن. من حيث الصادرات، فإن المواقع الإلكترونية المبنية ذاتيًا للمدفوعات في مصر واستخدام الإنترنت في الأردن مهمة.
Does Digitalization Matter? Evidence from Egyptian and Jordanian Firms

Research Fellows

Chahir Zaki

Chaired Professor of Economics, University of Orléans