Working Papers

Do Educational Mismatches Influence Job Satisfaction and On-The-Job Search in Algeria?

No.

1669

Publisher

ERF

Date

November, 2023

Topic

I2. Education and Research Institutions

J2. Demand and Supply of Labor

This paper considers the effects of educational mismatches on two outcomes. They are job satisfaction and on the-job search in Algeria. We use Algerian Labor Force Surveys for the years 2003, 2005, 2007, 2010 and 2016.  We also estimate all our model on the pooled data (2003-2016) to check the robustness of the results and to test for the effect of educational mismatch on job satisfaction and on the job search over time, we analyze men and women separately. We examine the effect of educational mismatch on job satisfaction and on the job, search using probit model. In all models, we introduce as control variables the following blocks of variables: 1) socio-demographic characteristics, 2) human capital and 3) labor market characteristics. For the models on job satisfaction and on the job search we add the variable educational mismatch. The salient findings are that the job satisfaction and, on the job search are strongly influenced by educational mismatch and some job characteristics for both men and women. We find that over education reduces likelihood of job satisfaction while undereducation increases likelihood of job satisfaction. Further, over-education increases the likelihood of frequent job changes for both men and women while under-education does not affect the likelihood of job changes for men but it reduces the likelihood of job changes for women.

ملخص

تتناول هذه الورقة آثار عدم التطابق التعليمي على نتيجتين:. أولا: الرضا عن العمل وثانيا: البحث عن عمل في الجزائر. نستخدم استقصاءات القوى العاملة الجزائرية للأعوام 2003 و 2005 و 2007 و 2010 و 2016. نقدر أيضًا نموذجنا على البيانات المجمعة (2003-2016) للتحقق من متانة النتائج واختبار تأثير عدم التوافق التعليمي على الرضا الوظيفي وعلى البحث عن وظيفة بمرور الوقت، ونقوم بالتحليل عن كل من الرجال والنساء بشكل منفصل. نقوم بفحص تأثير عدم التوافق التعليمي على الرضا الوظيفي وعلى الوظيفة، والبحث باستخدام نموذج الاحتمال. في جميع النماذج، نقدم كمتغيرات تحكم الكتل التالية من المتغيرات: 1) الخصائص الاجتماعية الديموغرافية، 2) رأس المال البشري و 3) خصائص سوق العمل. بالنسبة للنماذج المتعلقة بالرضا الوظيفي والبحث عن وظيفة، نضيف عدم التطابق التعليمي المتغير. وتتمثل النتائج البارزة في أن الرضا الوظيفي، وفي البحث عن عمل، أنهما يتأثران بشدة بعدم التوافق التعليمي وبعض الخصائص الوظيفية لكل من الرجال والنساء. نجد أن زيادة التعليم تقلل من احتمالية الرضا الوظيفي بينما يزيد نقص التعليم من احتمالية الرضا الوظيفي. علاوة على ذلك، يزيد الإفراط في التعليم من احتمالية حدوث تغييرات متكررة في الوظائف لكل من الرجال والنساء بينما لا يؤثر التعليم الناقص على احتمال حدوث تغييرات في الوظائف بالنسبة للرجال ولكنه يقلل من احتمالية حدوث تغييرات في الوظائف بالنسبة للنساء.
Do Educational Mismatches Influence Job Satisfaction and On-The-Job Search in Algeria?

Research Fellows

Aysit Tansel

Emeritus Professor, Middle East Technical University, Turkey

Do Educational Mismatches Influence Job Satisfaction and On-The-Job Search in Algeria?

Research Fellows

Moundir Lassassi

Research Director, Research Centre in Applied Economics...