Working Papers

Determinants of Adoption of Online Commercial Activities by Moroccan Firms

No.

1639

Publisher

ERF

Date

April, 2023

Topic

O3. Technological Change, Research and Development, Intellectual Property Rights

L2. Firm Objectives, Organization, and Behavior

E-commerce is a global trend that is having an impact on consumers and businesses. While this trend is increasing, its adoption by Moroccan firms is low and research on this context and topic is limited. This paper tries to redress this by analyzing the determinants of adoption of e-commerce by firms in Morocco. We employ a probit model to identify the main factors affecting adoption of e-commerce by Moroccan firms. The results provide five main findings. First, due to their greater openness to innovation and the change, newer firms are more likely to adopt e-commerce. Second, firms with larger numbers of higher educated workers are more likely to adopt e-commerce. Third, the level of new employees’ digital skills has no effect on the probability of adopting e-commerce. Fourth, listing on digital platforms increases the probability of e-commerce adoption. Fifth, innovation activity has a positive effect on adoption of e-commerce by Moroccan firms. These findings suggest the need for more investment to enable adoption of new organizational practices, reskilling of workforces, and use of new technologies to facilitate effective adoption of e-commerce by firms.

ملخص

التجارة الإلكترونية هي اتجاه عالمي له تأثير على المستهلكين والشركات. وبينما يتزايد هذا الاتجاه، فإن اعتماده من قبل الشركات المغربية منخفض والبحوث حول هذا السياق والموضوع محدودة. وتحاول هذه الورقة تصحيح ذلك بتحليل محددات اعتماد الشركات في المغرب للتجارة الإلكترونية. نستخدم نموذجًا محتملًا لتحديد العوامل الرئيسية التي تؤثر على تبني الشركات المغربية للتجارة الإلكترونية. وتقدم الورقة خمس نتائج رئيسية. أولاً، نظرًا لانفتاحها الأكبر على الابتكار والتغيير، فمن المرجح أن تتبنى الشركات الجديدة التجارة الإلكترونية. ثانيًا، من المرجح أن تتبنى الشركات التي لديها أعداد أكبر من العمال ذوي التعليم العالي التجارة الإلكترونية. ثالثًا، ليس لمستوى المهارات الرقمية للموظفين الجدد أي تأثير على احتمال تبني التجارة الإلكترونية. رابعًا، يزيد الإدراج على المنصات الرقمية من احتمالية اعتماد التجارة الإلكترونية. خامساً، لنشاط الابتكار أثر إيجابي على اعتماد الشركات المغربية للتجارة الإلكترونية. تشير هذه النتائج إلى الحاجة إلى مزيد من الاستثمار للتمكين من اعتماد ممارسات تنظيمية جديدة، وإعادة تشكيل القوى العاملة، واستخدام التكنولوجيات الجديدة لتسهيل الاعتماد الفعال للتجارة الإلكترونية من قبل الشركات.
Determinants of Adoption of Online Commercial Activities by Moroccan Firms

Research Fellows

Adel Ben Youssef

Professor of Economics, University Côte d'Azur