Working Papers

Consumer Preferences and Market Structure in Credit Card Markets: Evidence from Turkey

No.

1258

Date

November, 2018

Topic

L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance

G2. Financial Institutions and Services

O1. Economic Development

Using a discrete choice random utility model and unique data from a nationwide consumer survey, we show that consumers view credit cards as highly differentiated products with both bank-level and card-level nonprice features. They select their credit cards by predominantly considering these nonprice features. Although they charge higher prices, the majority of consumers choose private banks as issuers due to their bank-level and card-level nonprice benefits. Consumers who prioritize prices tend to choose participation or public banks. Product differentiation and bundling seem to underlie banks’ market power in the Turkish credit card market. Large private banks and public banks reap the benefits of bundling more than the other banks. Of card-level nonprice features, installments, bonuses/rewards/miles, and the prestige of the card seem to be particularly effective in consumers’ decisions. We argue that this highly differentiated nature of credit cards can be an alternative explanation for the credit card pricing puzzles.

ملخص

باستخدام نموذج المنفعة العشوائي المنفصل والبيانات المتفردة من مسح المستهلكين على مستوى البلاد ، نوضح أن المستهلكين ينظرون إلى بطاقات الائتمان على أنها منتجات متميزة للغاية مع ميزات غير مثبتة على مستوى البنوك،  أو غير مرتبطة بخصائص سعر البطاقات . حيث يختار المستهلكون بطاقات الائتمان الخاصة بهم بالنظر في الغالب إلى هذه الميزات غير المرتبطة بالسعر، وعلى الرغم من أنها تفرض أسعارًا أعلى ، فإن غالبية المستهلكين يختارون البنوك الخاصة كجهات إصدار بسبب مزاياها غير مصرفية على مستوى البنوك والبطاقات. أما المستهلكون الذين يهتمون بالأسعار كأولوية بالنسبة لهم فهم يميلون إلى اختيار الشركات أو البنوك العامة. يبدو أن تمايز المنتجات وتجميعها في حزم هو مكمن قوة البنوك في سوق بطاقات الائتمان التركية. البنوك الخاصة الكبيرة والمصارف العامة تجني فوائد التجميع أكثر من البنوك الأخرى. ويبدو أن المزايا غير السعرية على مستوى البطاقات، أو الأقساط ، أو الحوافز، أو المكافآت أو الأميال ، ومكانة البطاقة نفسها أكثر جذبا خاصة في قرارات المستهلكين. نحن نخلص إلى أن هذا الطابع المميز للغاية لبطاقات الائتمان يمكن أن يكون تفسيراً بديلاً لألغاز تسعير بطاقات الائتمان

Consumer Preferences and Market Structure in Credit Card Markets: Evidence from Turkey

Authors

G. Gulsun Akin

Bogazici University

Consumer Preferences and Market Structure in Credit Card Markets: Evidence from Turkey

Research Fellows

Ahmet Faruk Aysan

Associate Dean for Research, Hamad Bin Khalifa...

Consumer Preferences and Market Structure in Credit Card Markets: Evidence from Turkey

Authors

Ezgi Özer

Bogazici University

Consumer Preferences and Market Structure in Credit Card Markets: Evidence from Turkey

Authors

Levent Yildiran

Bogazici University