Grievances or Skills? The Effect of Education on Youth Attitudes and Political Participation in Egypt and Tunisia - Economic Research Forum (ERF)

Grievances or Skills? The Effect of Education on Youth Attitudes and Political Participation in Egypt and Tunisia

Miquel Pellicer, Ragui Assaad, Caroline Krafft and Colette Salemi


Date:
June, 2017

NO.
1103

Length:
26 pages

Topic:
F5. International Relations, National Security, and International Political Economy
I2. Education and Research Institutions

There are two prominent accounts of the 2011 Arab Uprisings and the role of education in youth mobilization. The first argument focuses on grievances: this hypothesis rests on a link between educational attainment and youth job aspirations that the labor market has not been able to fulfill. These unfulfilled aspirations fuel grievances and, hence, protest. The other argument focuses on mobilization costs. The central hypothesis is that education provides the skills, knowledge and/or contacts that facilitate political participation. This paper assesses and attempts to disentangle these two accounts by examining the effect of education on measures of grievance, political knowledge, and political participation using rich youth surveys from Egypt and Tunisia. In order to partially deal with the endogeneity of education, we control for parental education and sibling fixed effects. We find a strong and robust correlation of education with political knowledge and political participation, but not with grievances.

ملخص
هناك روايتان بارزتان عن الثورات العربية لعام 2011 ودور التعليم في تعبئة الشباب. وتركز الحجة الأولى على المظالم: تستند هذه الفرضية إلى الصلة بين التحصيل العلمي وتطلعات الشباب الوظيفية التي لم يتمكن سوق العمل من تحقيقها. هذه التطلعات التي لم تتحقق تغذي المظالم، وبالتالي الاحتجاج. وتركز الحجة الأخرى على تكاليف التعبئة. الفرضية المركزية هي أن التعليم يوفر المهارات والمعرفة و / أو الاتصالات التي تسهل المشاركة السياسية. وتقيم هذه الورقة محاولة فصل هاتين الحجتين من خلال دراسة تأثير التعليم على تدابير التظلم والمعارف السياسية والمشاركة السياسية باستخدام دراسات استقصائية غنية للشباب من مصر وتونس. من أجل التعامل جزئيا مع تجانس التعليم، نتحكم في التعليم الأبوي والأخوة الآثار الثابتة. نجد علاقة قوية بين التعليم مع المعرفة السياسية والمشاركة السياسية، ولكن ليس هناك علاقة مع المظالم.

Miquel Pellicer


Research Fellows

Ragui Assaad

Professor of Planning and Public Affairs, University of Minnesota


Caroline Krafft


Colette Salemi


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Muslim Youth Unemployment and Expat Jihadism- Bored to Death?

Moamen Gouda and Marcus Marktanner

While the presence of foreign fighters in military conflict has been a regular ingredient of ... read more


Working Papers

I’ve Got the Power: Mapping Connections between Lebanon’s Banking Sector and the Ruling Class

Jad Chaaban

This paper explores the extent to which local commercial banks in Lebanon are linked to ... read more


Working Papers

The Political Economy of Macroeconomic Policy in Arab Resource-Rich Economies

Adeel Malik

Revisiting macroeconomic policies and outcomes of Arab resource-rich economies (RREs), this paper synthesizes the political ... read more