Differences in Pedagogy, Accountability, and Perceptions of Quality by Type of Higher Education in Egypt and Jordan - Economic Research Forum (ERF)

A number of reasons have been proposed for the poor quality of higher education systems in the Arab World, including the poor incentive structures of public higher education institutions. The expansion of private higher education has been hailed as an important part of improving education quality and labor market outcomes. However, it is not clear whether or to what extent the pedagogical and accountability practices of private higher education institutions differ from those of public institutions. This paper explores whether private provision improves the quality of higher education, as measured by pedagogy, accountability, and student perceptions of quality. In order to reduce the heterogeneity of the higher education institutions we examine in this study, we focus on commerce and information technology programs in Egypt and Jordan. We find that the processes pursued by higher education institutions do not consistently and systematically vary by the type of institution. Increasing the role of private higher education is unlikely to automatically improve educational processes or quality.

ملخص

تم اقتراح عدد من الأسباب لتفسير سوء نوعية أنظمة التعليم العالي في العالم العربي ، بما في ذلك هياكل الحوافز الرديئة من المؤسسات العامة التعليم العالي. وقد اشيد بالتوسع في التعليم العالي الخاص باعتباره جزءا هاما من تحسين نوعية التعليم و نتائج سوق العمل. ومع ذلك، فإنه ليس من الواضح ما إذا كانت أو إلى أي مدى اختلاف الممارسات التربوية والمساءلة بين مؤسسات التعليم العالي الخاصة والمؤسسات العامة. تستكشف هذه الورقة ما إذا كان البند الخاص يحسن نوعية التعليم العالي، بقياس كل من التربية ، والمساءلة، وتصورات الطلاب عن الجودة. من أجل الحد من عدم تجانس مؤسسات التعليم العالي ندرس في هذه الورقة بالتركيز على برامج التجارة وتكنولوجيا المعلومات في مصر والأردن. نجد أن العمليات التي تتبعها مؤسسات التعليم العالي لا تختلف بصفة مستمرة ومنهجية وفقا لنوع المؤسسة. لذلك فمن غير المرجح أن زيادة دور التعليم العالي الخاص سوف تؤدى بالضرورة أو تلقائيا لتحسين جودة العمليات التعليمية.
Research Fellows

Ragui Assaad

Professor of Planning and Public Affairs, University of Minnesota


Eslam Badawy


Caroline Krafft


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications