Accessibility, Transportation Cost and Regional Growth: A Case Study for Egypt - Economic Research Forum (ERF)

Accessibility, Transportation Cost and Regional Growth: A Case Study for Egypt

Dina Elshahawany, Eduardo A. Haddad and Michael L. Lahr


Date:
September, 2016

NO.
1049

Length:
26 pages

Topic:
R4. Transportation Economics
L9. Industry Studies: Transportation and Utilities
O1. Economic Development

The potential ability of transport infrastructure investments to produce transport benefits depends on the travel time reductions and accessibility. In this paper, we use an interregional computable general equilibrium (CGE) model to estimate the economic impacts of transportation cost change due specifically to changes in accessibility induced by new transportation projects. The model is integrated with a stylized geo-coded transportation network model to help quantify the spatial effects of transportation cost change. The analysis is focus on a proposed development corridor in Egypt. A main component of the project is a desert-based expansion of the current highway network. The paper focuses on the likely structural economic impacts that such a large investment in transportation could enable through a series of simulations. It is clear that an integrated spatial CGE model can be useful in estimating the potential economic impacts of transportation projects in Egypt. In this vein, this or similar models should support government decisions on such projects.

ملخص

القدرة المحتملة لاستثمارات البنية التحتية للنقل لإنتاج فوائد النقل تعتمد على خفض وقت السفر والوصول. في هذه الورقة، نستخدم نموذج الأقاليم محسوب التوازن العام لتقدير الآثار الاقتصادية لتغير تكلفة النقل والذي يرجع تحديدا إلى تغييرات في الوصول الناجمة عن مشاريع النقل الجديدة. تم دمج نموذج مع نموذج شبكة النقل والترميز الجغرافي بأسلوب منمق للمساعدة في تحديد الآثار المكانية لتغيير تكلفة النقل. يركز التحليل على ممر التنمية المقترحة في مصر. والمكون الرئيسي من هذا المشروع هو التوسع القائم على الصحراء من شبكة الطرق السريعة الحالية. وتركز الورقة على الآثار الاقتصادية الهيكلية فالمرجح أن مثل هذا الاستثمار الكبير في النقل قد يمكن من خلال سلسلة من عمليات المحاكاة. ومن الواضح أن نموذج الأقاليم محسوب التوازن العام المكاني المتكامل يمكن أن يكون مفيد في تقدير الآثار الاقتصادية المحتملة لمشاريع النقل في مصر. وفي هذا السياق، ينبغي لهذا النموذج أو ما شابهه من نماذج لدعم قرارات الحكومة في مثل هذه المشروعات

Dina Elshahawany


Eduardo A. Haddad


Michael L. Lahr


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

An Empirical Analysis of Demand for Mobile Services in Turkey

Hulisi Ogut, Asunur Cezar and Merve Guven

We investigate the factors influencing the demand for mobile voice services in Turkey using firm ... read more


Working Papers

Do Telecom Restrictive Policies Matter for Telecom Performance? Evidence from MENA Countries

Riham Ahmed Ezzat and Nora Aboushady

The past decade has witnessed a significant transformation in the trade and regulatory policies of ... read more


Working Papers

Arab Passengers’ Airlines Framework and Performance: A Cross-Countries Analysis

Khalid Sekkat

The present paper summarizes the findings of four country studies (Jordan, Egypt, Morocco and United ... read more