In this paper, we investigate the relationship between mother’s education level and the development of young children in Turkey using representative microdata from the 2018 Turkey Demographic and Health Survey (TDHS). The data include detailed information about the developmental status of young children of 36-to-59 months old. We find that only when the mother has at least a high school level education, there is a positive impact on the child’s developmental status as summarized the Early Childhood Development (ECD) index, which is an index constructed based on the child’s four developmental domains. We also show that the household’s wealth is also positively associated with the child’s developmental status, particularly in the socio-emotional and the learning readiness domains.
ملخص
في هذه الورقة، نحقق في العلاقة بين مستوى تعليم الأم ونمو الأطفال الصغار في تركيا باستخدام البيانات الجزئية التمثيلية من المسح الديموغرافي والصحي التركي لعام 2018 (TDHS). تتضمن البيانات معلومات مفصلة حول الحالة التنموية للأطفال الصغار الذين تتراوح أعمارهم بين 36 و 59 شهرًا. نجد أنه فقط عندما تحصل الأم على تعليم ثانوي على الأقل، يكون هناك تأثير إيجابي على حالة نمو الطفل كما يلخص مؤشر نمو الطفولة المبكرة (ECD)، وهو مؤشر تم إنشاؤه بناءً على مجالات النمو الأربعة للطفل. نظهر أيضًا أن ثروة الأسرة ترتبط أيضًا ارتباطًا إيجابيًا بالحالة التنموية للطفل، لا سيما في مجالات الاستعداد الاجتماعي والعاطفي والتعلمي.
Authors
Hanife A. Deniz Karaoglan
Associate Professor of Economics, Department of Economics,...
Authors
Serap Sagir
PhD Candidate, Middle East Technical University
Research Fellows
Meltem Dayioglu Tayfur
Professor, Department of Economics, Middle East Technical...
Speakers
Sirin Saracoglu
Professor, Middle East Technical University