Working Papers

The Causal Impact of Education on Mental Health and Explanatory Mechanisms

No.

1703

Publisher

ERF

Date

January, 2024

Topic

I1. Health

I2. Education and Research Institutions

This paper investigates the causal relationship between education and mental health in Turkey. We rely on the quasi-experimental setting created by the 1997 compulsory education reform that raised the compulsory years of schooling from five to eight years. Using regression discontinuity design, we use the birth year to indicate reform exposure and identify the causal effects of longer years of schooling on mental health. Our results demonstrate a sizable negative impact of education on the mental health scale. We present evidence that the reform had a more adverse effect on men's mental health. There is also heterogeneity by the place of residence, as the longer school years led people who live in urban areas to experience worse mental health outcomes. By investigating possible mechanisms, we show that those with at least a middle school education did not invest more in their health than those without a middle school diploma. We explain the evidence for the adverse effects of education on mental health, especially experienced by those who face higher competition in the labor market, by the lack of an increase in household income despite the longer years in school.

ملخص

تبحث هذه الورقة في العلاقة السببية بين التعليم والصحة العقلية في تركيا. ونحن نعتمد على الوضع شبه التجريبي الذي أوجده إصلاح التعليم الإلزامي في عام 1997 والذي رفع سنوات الدراسة الإلزامية من خمس إلى ثماني سنوات. باستخدام تصميم التوقف عن الانحدار، نستخدم سنة الولادة للإشارة إلى التعرض للإصلاح وتحديد الآثار السببية لسنوات الدراسة الأطول على الصحة العقلية. تظهر نتائجنا تأثيرًا سلبيًا كبيرًا للتعليم على مقياس الصحة العقلية. نقدم أدلة على أن الإصلاح كان له تأثير سلبي أكثر على الصحة العقلية للرجال. هناك أيضًا عدم تجانس حسب مكان الإقامة، حيث دفعت سنوات الدراسة الأطول الأشخاص الذين يعيشون في المناطق الحضرية إلى تجربة نتائج أسوأ للصحة العقلية. من خلال التحقيق في الآليات الممكنة، نظهر أن أولئك الذين حصلوا على الأقل على تعليم إعدادي لم يستثمروا في صحتهم أكثر من أولئك الذين لم يحصلوا على شهادة المدرسة الإعدادية. نشرح الأدلة على الآثار السلبية للتعليم على الصحة العقلية، خاصة من قبل أولئك الذين يواجهون منافسة أعلى في سوق العمل، بسبب عدم وجود زيادة في دخل الأسرة على الرغم من السنوات الأطول في المدرسة.
The Causal Impact of Education on Mental Health and Explanatory Mechanisms

Authors

Aysun Hızıroğlu Aygün

Assistant Professor, Department of Economics, Istanbul Technical...

The Causal Impact of Education on Mental Health and Explanatory Mechanisms

Authors

Abdullah Tirgil

Ankara Yildirim Beyazit University