There is now consensus that the 2010-2011 uprisings in Arab countries reflect the breakdown of the social contract that had prevailed for over half a century. Governments could no longer sustain an economic system that traded political submissiveness for continuous employment in the public sector and food and energy subsidies. The initial hopes for political and economic reforms quickly faded, and the aftermath of the uprisings led to open conflict and, eventually, civil war. We first identify the key factors that influence the outbreak of a conflict (Syria and Libya) or the renewal of political violence (Yemen and Iraq). Our analysis extends the authoritarian-bargain theory of civil conflicts to include uncertainty about the value of the political bargain offered by an authoritarian government to citizens who have limited information about the available government resources and their distribution among different groups, the probability of success of a revolt, and the eventual political and economic costs of a failed uprising. We test our theory using data for around 125 economies in the period 1980-2020 and undertake several counterfactual exercises that allow us to derive policy implications vis-à-vis the desirable polices authorities should implement to increase the probability of maintaining peace after a conflict.
ملخص
هناك الآن توافق في الآراء على أن انتفاضات 2010-2011 في البلدان العربية تعكس انهيار العقد الاجتماعي الذي ساد لأكثر من نصف قرن. ولم تعد الحكومات قادرة على الحفاظ على نظام اقتصادي يتاجر بالاستسلام السياسي من أجل استمرار العمالة في القطاع العام وإعانات الغذاء والطاقة. سرعان ما تلاشت الآمال الأولية في الإصلاحات السياسية والاقتصادية، وأدت آثار الانتفاضات إلى صراع مفتوح، وفي النهاية حرب أهلية. نحدد أولاً العوامل الرئيسية التي تؤثر على اندلاع الصراع (سوريا وليبيا) أو تجدد العنف السياسي (اليمن والعراق). يوسع تحليلنا نظرية الصفقة الاستبدادية للصراعات الأهلية لتشمل عدم اليقين بشأن قيمة الصفقة السياسية التي تقدمها الحكومة الاستبدادية للمواطنين الذين لديهم معلومات محدودة حول الموارد الحكومية المتاحة وتوزيعها بين المجموعات المختلفة، واحتمال نجاح ثورة، والتكاليف السياسية والاقتصادية النهائية لانتفاضة فاشلة. نختبر نظريتنا باستخدام بيانات لحوالي 125 اقتصادًا في الفترة 1980-2020 ونقوم بالعديد من التدريبات المضادة للوقائع التي تسمح لنا باستنباط آثار سياسية تجاه السياسات المرغوبة التي يجب على السلطات تنفيذها لزيادة احتمالية الحفاظ على السلام بعد الصراع.
Senior Associates
Samir Makdisi
Professor Emeritus of Economics, American University of...
Senior Associates
Raimundo Soto
Associate Professor of Economics, Pontificia Universidad Católica...
Authors
Razan Amine
Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (J-PAL)