Working Papers

Students’ Achievement in the MENA Countries: The Heyneman-Loxley Effect Revisited Using TIMSS 2007 Data

No.

779

Date

October, 2013

Topic

P3. Socialist Institutions and Their Transitions

I2. Education and Research Institutions

Since the controversial finding of the Coleman Report (1966), which was that school resources had little effect on educational outcomes comparing to family background, huge literature has emerged in order to verify the above finding in countries other than the United States. The Heyneman-Loxley work (1983) presented for the first time clear evidence that variation in school resource quality could matter more than variation in family inputs in low and middle-income countries. Following this literature, and using TIMSS 2007 data, we attempt in this study to revisit the Heyneman-Loxely hypothesis and the related debate regarding the overall importance of schools in explaining variations in student achievement across MENA countries. Survey regression techniques and quantile regressions have been used. Results showed that the Heyneman-Loxley effect was not fully supported across the countries. Besides, the Heyneman-Loxley effect is still valid in some middle-income countries at the lower point of the conditional distribution of mathematics and science scores. Yet, some Gulf countries feature a total contradiction with the mentioned effect at the lower tail of the distribution where school resources seem to matter more than Socioeconomic status (SES) in students’ performances.  

ملخص

حيث أن الحقائق المثيرة للجدل فى تقرير كولمان (1966 ) عن موارد المدرسة لم يكن لها أثر يذكر على النتائج التعليمية مقارنة مع الخلفية العائلية ، فقد برزت أدبيات ضخمة من أجل التحقق من ما سبق من تقريرللحقائق في بلدان أخرى غير الولايات المتحدة. اعمال هاينمان–لوكسلى (1983 ) قدمت للمرة الأولى دليل واضح على أن الاختلاف في نوعية الموارد المدرسية يمكن أن يهم أكثر من التباين في مدخلات الأسرة في البلدان المنخفضة و المتوسطة الدخل . بعد هذا الأدب ، و باستخدام بيانات TIMSS 2007 ، نحاول في هذه الدراسة إعادة النظر في فرضية هاينمان–لوكسلى والمناقشة ذات الصلة فيما يتعلق بأهمية الإجمالية للمدارس في شرح الاختلافات في التحصيل العلمي للطلاب في جميع أنحاء دول المنطقة . وقد استخدمنا تقنيات الانحدار المسحى و انحدارات دالة التوزيع الكلى. تبين أن تأثير هاينمان–لوكسلى لم يحظ بالدعم الكامل عبر البلدان. الى جانب ذلك، لا يزال تأثير هاينمان–لوكسلى قائما في بعض البلدان المتوسطة الدخل عند نقطة أدنى من التوزيع المشروط لدرجات الرياضيات و العلوم. وحتى الآن ، تتميز بعض دول الخليج بتناقض تام مع التأثير المذكور في ذيل الحد الأدنى من التوزيع حيث تبدو الموارد المدرسية بأهمية أكثر من الحالة الاجتماعية الاقتصادية (SES ) في أداء الطلبة .
Students’ Achievement in the MENA Countries: The Heyneman-Loxley Effect Revisited Using TIMSS 2007 Data

Research Associates

Donia Smaali Bouhlila

Associate Professor, Faculté des Sciences Economiques et...