Working Papers

The Performance of the Airline Passenger Market in the United Arab Emirates

No.

724

Date

November, 2012

Topic

L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance

O5. Economywide Country Studies

Despite a relatively short history, UAE airlines have managed to establish themselves alongside the best-performing airlines in the world, due to their spectacular growth in an economic environment that lacks many of the liberalization conditions that are perceived to be conducive to improved economic performance. This paper analyses the framework governing airlines and the impact of air traffic liberalization along routes served by Emirates on enplanement and fares. It finds that increased air traffic openness can result in higher enplanement and lower fares, yielding substantial net welfare gains to the UAE economy. This suggests working on pursuing further liberalization in the passenger airline market.  

ملخص

على الرغم من تاريخها القصير نسبيا، تمكنت شركات طيران الإمارات العربية المتحدة إثبات وجودها جنبا إلى جنب مع أفضل شركات الطيران العاملة في العالم، وذلك بسبب نموها المذهل في بيئة اقتصادية والتى تفتقر الى الكثير من الشروط الازمة لتحرير السوق والذى ينظر إليه على أنه يؤدي إلى تحسين الأداء الاقتصادي. تحلل هذه الورقة الإطار الحاكم لشركات الطيران وأثر تحرير الحركة الجوية على طول الطرق التي تخدمها طيران الإمارات على عدد الركاب للرحلة وسعر التذكرة. تجد الورقة أن زيادة انفتاح حركة الملاحة الجوية يمكن أن تؤدي إلى ارتفاع عدد الركاب للرحلة وانخفاض الأسعار، مما أسفر عن صافي مكاسب كبيرة لاقتصاد دولة الإمارات العربية المتحدة. هذا يشير إلى العمل على متابعة المزيد من تحرير سوق شركات الطيران للركاب.