This paper studies the relationship between the current passengers’ airlines framework and the performance of the sector in Morocco. The analysis aims at investigating the impact of further liberalization on passengers and on airline industry. The paper has two additional contributions to the existing literature. First, it addresses the issue at the route level. Second, it constructs an Openness Index (OI) that should reflect the degree of openness on each route. The analysis sets up an economic model of air transport, computes the indicator of openness, estimates the model incorporating the indicator and other determinants and uses the estimation results to simulate the impact of further liberalization on passengers and on welfare. The result of the OI computation shows that routes linking the main airport (i.e. Casablanca) are the least open to competition while Agadir and Marrakech are the most open. All routes became more open between 2000 and 2010. The econometric and simulation results show that further liberalization would increase the number of passengers to and from Morocco and decrease the average airfare. The net effect on society welfare is positive; the consumer surplus increase outweighs the producers’ surplus decrease. This conclusion is robust the various liberalization scenario.
ملخص
تقوم هذه الورقة بدراسة العلاقة بين الأطر الحالية لشركات الطيران للركاب وأداء القطاع في المغرب. هذا التحليل يهدف إلى التحقيق فى أثر تحرير أكبر للتجارة على الركاب وعلى صناعة الطيران. لهذه الورقة اضافاتين إلى الأدب والكتابات الموجودة. الأولى، هى أنها تعالج القضية من أساسها. والثانية، أنها تبني فهرس الانفتاح (OI) والذي يجب أن يعكس درجة من الانفتاح على كل الطرق. يضع التحليل نموذج اقتصادي للنقل الجوي، ويحسب مؤشر الانفتاح ويقدر نموذج دمج المؤشرات والمحددات الأخرى ويستخدم لمحاكاة نتائج تقدير أثر التحرير الأكبر على الركاب وعلى الرعاية الاجتماعية. نتيجة حساب OI تبين أن الطرق التي تربط بين المطار الرئيسي (أي الدار البيضاء) هي الأقل انفتاحا للمنافسة في حين أن أغادير ومراكش هي الأكثر انفتاحا. أصبحت جميع الطرق أكثر انفتاحا بين عامي 2000 و 2010. تبين نتائج الاقتصاد القياسي والمحاكاة أن زيادة التحرير من شأنه أن يزيد عدد المسافرين من وإلى المغرب وخفض الثمن المتوسط للتذكرة. الأثر الصافي على الرفاه المجتمع هو إيجابي، وزيادة فائض المستهلك يفوق انخفاض المنتجين الفائض. هذا الاستنتاج هو السيناريو الأقوى لسيناريوهات التحرير المختلفة.
Authors
Brahim ElMorchid
University Cadi Ayyad
Research Fellows
Khalid Sekkat
Full Professor of Economics, University of Brussels