Abstract
The purpose of this paper is to investigate how the brand name’s market shares in Tunisia are affected by generic competition during the pre-reform period of the Tunisian health insurance system following the methodological approach developed by Aronsson et al. (2001). In this study we use data for three molecules Captopril (antihypertensive) Glibenclamide (antidiabetic) and Carbamazepine (antiepileptic) from IMS Health database. The data span from the third quarter 2002 to second quarter 2007. Statistical results indicate that the impact of generic competition seems to be not different across markets (Captopril, Glibenclamide and Carbamazepine) in Tunisia. In addition, the relative price has a positive and significant effect on the change of market share of the brand name drug in Tunisia for the three active molecules. The higher the price of the brand name product relative to the average price of the generic substitutes, the smaller the decrease of market share of the brand name product. In Tunisian pharmaceutical market, brand- names charge a higher price than their generic versions and still obtain positive market shares. Thus, from a policy perspective, the large market share of higher priced brand-names relative to their generic versions is an unsatisfactory outcome taking into account that brand name drug and generics are identical products and provide similar health gains to patients.
Arabic Abstract:
تهدف هذه الورقة إلى البحث في كيفية تأثر حصة السوق لماركةٍ معينةٍ في تونس بالمنافسة في السوق خلال فترة ما قبل الإصلاح في قطاع التأمين الصحي التونسي في ضوء طريقةٍ منهجيةٍ قام بتطويرها أرونسون إى أل (2001). وفي هذه الدراسة نستخدم بياناتٍ عن ثلاث جزيئات من عقاقير كابتوبريل (المضاد لضغط الدم الشرياني) وجليبنكلاميد (المعالج لمرض السكر) وكاربامازبين (المعالج لمرض الصرع) حيث أخذت تلك البيانات من قاعدة بيانات شركة أى إس إم هيلث المعنية بتزويد المعلومات والاستشارة في مجال الصيدلة والرعاية الصحية وتغطي هذه البيانات الفترة من الربع الثالث للعام 2002 إلى الربع الثاني من العام 2007. وتبين النتائج الإحصائية أن تأثير المنافسة السوقية تبدو مختلفة في جميع أسواق عقاقير الكابتوبريل والجليبنكلاميد والكاربامازبين في تونس، أضف إلى ذلك حقيقة أن السعر النسبي ينطوي على تأثيرٍ مهمٍ وإيجابي في تغيير حصة السوق لنوع العقار في تونس وذلك للثلاث جزيئات محل الدراسة؛ فكلما ارتفع سعر منتج ماركة معينة بالنسبة إلى متوسط السعر المعروض لنفس المنتج لكن دونما أن يحمل العلامة التجارية كلما قل انخفاض حصة السوق من منتج هذه الماركة. وفي سوق الأدوية التونسي فإن أسماء العلامات التجارية تكون سبباً في فرض سعرٍ أعلى مقارنةً بالمنتجات الأخرى لنفس الماركة ولكن دونما أن تحمل علامتها التجارية. وبالتالي ومن منظور السياسة العامة فإن حصة السوق من العلامات التجارية والماركات الأعلى سعراً بالمقارنة بمنتجات هذه الماركات العارية من العلامة التجارية هو أمر غير مرضي خاصةً مع الأخذ في الاعتبار أن العقار الذي يحمل الماركة التجارية والعقار الغير معنون بماركته التجارية هي منتجات متطابقة تماماً وتأتي بنفس النتائج الصحية للمريض.
Speakers
Ines Ayadi
Professor of Health Economy, Sfax University
Authors
Houssem Eddine Chebbi
Associate Professor, Faculty of Economic Sciences and...