Working Papers

Institutional Structure, Government Policy and Economic Performance in Turkey

No.

620

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

July, 1996

Abstract This paper studies the interaction of political institutions, government policies, and the economic performance in a developing country. The focus is on Turkey's economic history and the 'paradox of Turkish liberalism'. Except during the periods of war and post-war recovery, the fastest long-lasting growth episodes (1929-39 and 1961-77) have occurred under inward-looking, public-sector-oriented economic policies, while the episodes of slower and unstable growth (1951-60 and 1981-1991) have been associated with liberal, market-oriented policies typically considered more efficient by economists. It is argued that the main factor underpinning this outcome is the evolution of political institutions that inreased the government's commitment to its policies during the high-growth periods. During the other two periods, the potential efficiency of policies introduced by the government was seriously undermined by lack of commitment. Commitment was achieved in the first high-growth period by constraining political competition under a single-party rule, and in the second one by diffusing power, creating many veto filters on policy change, and introducing a comprehensive planning system. Although successful for well over a decade, neither mechanism was sustainable in the long run. Lack of long-run stability under these regimes and weakness of commitment under the other two acted as an engine of institutional change in Turkey. The results imply that striking a balance between commitment and flexibility in policymaking tends to be a more difficult problem in countries with a weak private sector and may act as an important factor behind institutional dynamics. Arabic Abstract:
تدرس هذه الورقة التفاعل بين المؤسسات السياسية، وسياسات الحكومة، والأداء الاقتصادي في الدول النامية، مع التركيز على تاريخ تركيا الاقتصادي و"تناقض الليبرالية التركية". واذا استثنينا فترات الحروب وفترات انتعاش ما بعد الحروب، فإن أسرع فترات النمو طويل الأمد (1929-1939 و1961-1977) حدثت في ظل سياسات متجهة نحو الداخل ونحو القطاع العام بصفة خاصة، في حين ارتبطت فترات النمو البطيء أو غير المستقر (1951-1960 و1981-1991) بسياسات ليبرالية، متجهة نحو السوق، والتي يعتبرها الاقتصاديون عادةً أكثر فاعلية. ونذهب هنا إلى أن العامل الأساسي المحدد لهذه النتيجة هو تطور المؤسسات السياسية التي رفعت من التزام الحكومة بسياساتها خلال فترات النمو المرتفع. أما خلال الفترتين الأخريين، فقد كان لعدم التزام الحكومة أثراً خطيراً في الفاعلية المحتملة للسياسات المتبعة. وتحقق الالتزام خلال فترة النمو المرتفع الأولى عن طريق تقييد التنافس السياسي في ظل حكم حزب واحد، وخلال الفترة الثانية عن طريق عدم تمركز السلطة، وخلق العديد من مراحل إبداء الرأي حول تغيير السياسات، وادخال نظام تخطيط شامل. وبالرغم من نجاح هاتين الآليتين على مدى عقد وأكثر، فإن الابقاء على أي منهما لم يكن ممكناً في المدى الطويل. وقد كان كل من عدم استمرارية هذين النظامين على المدى الطويل وضعف الالتزام في ظل النظامين الآخرين بمثابة قاطرة للتغيير المؤسسي في تركيا. وتوضح النتائج أن خلق توازن بين الالتزام ومرونة صنع السياسات يعد مشكلة عسيرة في الدول ذات القطاع الخاص الضعيف ، وأن هذا التوازن من شأنه أن يكون عامل هام وراء الديناميكيات المؤسسية.
Institutional Structure, Government Policy and Economic Performance in Turkey

Research Fellows

Hadi Salehi Esfahani

Professor Emeritus of Economics, University of Illinois