Using data from the Jordanian Labor Market Panel Survey 2010 (JLMPS), this paper aims at investigating the differences in labor force participation among men and women. Not only is female labor force participation rate in Jordan very low, but it also appears to have been relatively stagnant over the past decade. This is a seemingly paradoxical finding given the rapid rise in female educational attainment in Jordan. The only way to resolve such a paradox is to have dropping participation rates among educated women over time, that are counteracted by an improving educational composition to produce flat participation rates. We argue in this paper that this is in fact what is happening in Jordan and that the decline in participation among educated women is due to a deteriorating opportunity structure in the Jordanian labor market. With the curtailment of public sector hiring in Jordan since the mid 1980s, opportunities for educated women are becoming scarcer. The main contribution of this paper is therefore to document these trends with recent data and show through careful analysis the way in which women's employment prospects are shaped by education and marriage and the way in which these prospects have narrowed dramatically in recent years.
ملخص
باستخدام بيانات من المسح التتبعي لسوق العمل فى الأردن 2010 (JLMPS)، تهدف هذه الورقة إلى التحقيق في الاختلافات في المشاركة في قوة العمل بين الرجال والنساء. ليس فقط أن نسبة القوى العاملة المشاركة من اناث في الأردن منخفضة جدا، ولكن يبدو أيضا أنها ظلت راكدة نسبيا على مدى العقد الماضي. هذه هي الحقائق التي تبدو متناقضة نظرا للارتفاع السريع في مستوى التحصيل العلمي للإناث في الأردن. والطريقة الوحيدة لحل مثل هذه المفارقة هى الحصول على معدلات مشاركة منخفضة بين النساء المتعلمات على مدى الوقت، والتى يتم مواجهتها عن طريق تحسين التكوين التعليمي لإنتاج معدلات مشاركة مستوية. نحن نجادل في هذه الورقة أن هذا هو في الواقع ما يحدث في الأردن وأن التراجع في المشاركة بين المرأة المتعلمة يرجع إلى وجود تدهور فى بنية الفرص في سوق العمل الأردني. فمع الحد من التوظيف في القطاع العام في الاردن منذ منتصف الثمانينات ، أصبحت فرص النساء المتعلمات أكثر ندرة. المساهمة الرئيسية لهذه الورقة هو بالتالي توثيق هذه الاتجاهات مع البيانات الحديثة، واظهار من خلال التحليل الدقيق كيفية تشكيل فرص العمل للمرأة من خلال التعليم والزواج وكيفية تقلص هذه الفرص بشكل كبير في السنوات الأخيرة.

Research Fellows
Ragui Assaad
Professor and Freeman Chair for International Economic...

Research Fellows
Rana Hendy
Assistant Professor of Economics and Director of...