Abstract
Educational policies affect access to schooling, and consequently, determine jobs and income, both of which in turn affect the distribution of income and wealth in the society. Therefore an equitable distribution of educational benefits is important. This study is concerned with equity in the distribution of benefits to the people who are being educated at different levels of education. These evaluations are performed using the figures for public spending for people passing through the school system at different levels. Familiar Gini coefficients are computed to evaluate the equity in the distribution of benefits by level of study. Comparable data are used to carry out computations for the Middle East and North African countries and for major regions of the world. Computations are done for 1980 and 1990 to observe changes over time. Individual MENA countries are evaluated from a regional perspective, compared to other regions of the world, and the change over the decade is evaluated. The results suggest that the tertiary level unit costs are substantially higher than at other levels, and there is substantial inequity in the distribution of public benefits among individuals exiting the educational system with different educational attainments.
Arabic Abstract:
تؤثر سياسات التعليم في فرص الالتحاق بالتعليم المدرسي، وبالتالي فإنها تحدد نوعية الوظائف ومستوى الدخول، وهما عاملان يؤثران بدورهما في توزيع الدخل والثروة في المجتمع. لذا فإن للتوزيع العادل لامتيازات التعليم أهمية خاصة. وتعالج هذه الورقة العدالة في توزيع الامتيازات على من يتلقون تعليمهم في مستويات التعليم المختلفة. وتتم هذه التقييمات باستخدام أرقام خاصة بالانفاق العام للأشخاص الذين يمرون بالنظام المدرسي على مستوياته المختلفة. كما تُحسب معاملات جيني المعروفة لتقييم العدالة في توزيع الامتيازات وفقاً للمستوى الدراسي. وعن طريق بيانات قابلة للمقارنة يتم القيام بالحسابات لدول الشرق الأوسط وشمال افريقيا ولأهم أقاليم العالم. وتستخدم حسابات عامي 1980 و1990 لمراقبة التغييرات عبر الزمن. وتقيَّم دول الشرق الأوسط وشمال افريقيا من وجهة نظر اقليمية، وذلك بالمقارنة بأهم أقاليم العالم، كما يتم تقييم التغيير الذي طرأ خلال العقد المذكور. وتشير النتائج إلى أن تكلفة الوحدة على مستوى قطاع التعليم ما بعد الثانوي أعلى منها بكثير عن الانفاق على المستويات الأخرى، كما أن هناك عدم إنصاف واضح في توزيع الامتيازات العامة على الأفراد الذين يتركون النظام التعليمي حسب مستويات التعليم المختلفة.

Research Fellows
Aysit Tansel
Emeritus Professor, Middle East Technical University, Turkey