In 2014, Egypt started its national road project. This project is one of the greatest achievements in the history of Egyptian roads, and perhaps even all infrastructures. It is designed to connect the country's governorates through a 30% expansion of the existing 23,500 km network of roads. Its costs are currently estimated at $9.8 billion. There are now about two-thirds of the National Roads Project plans; another 1,300 km is still under construction. Another 1,200 km will be built in the near future. The project has enhanced accessibility across the country enriching the opportunity for further expansion into industrial, agricultural and urban areas. Measuring the project's economic impacts would emphasize the project's importance and allow for better targeting of new road projects. In this paper, we explore how the National Road Project likely changed the country's economy at both the national and regional levels. We do this by applying the Computable Spatial General Equilibrium (SCGE) model in Egypt. We found that the project revitalized the national economy by engaging deeply in some of Egypt's least developed governorates. The increased accessibility brought by the corridor has translated into positive efficiency gains at the national and regional levels. The model allows for exploration of the areas most affected by the project and thus could assist planners in allocating infrastructure investments.
ملخص
بدأت مصر عام 2014 مشروعها الوطني للطرق، ويعد هذا المشروع من أعظم الإنجازات في تاريخ الطرق المصرية، وربما حتى جميع البنى التحتية. وهي مصممة لربط محافظات البلاد من خلال توسيع شبكة الطرق الحالية التي يبلغ طولها 23,500 كيلومتر بنسبة 300 كيلومتر. وتقدر تكاليفها حاليا بنحو 9.8 مليار دولار. وهناك الآن نحو ثلثي خطط المشروع الوطني للطرق؛ ولا يزال هناك 1300 كيلومتر آخر قيد الإنشاء. وسيتم بناء 1200 كيلومتر أخرى في المستقبل القريب. وقد عزز المشروع إمكانية الوصول في جميع أنحاء البلاد مما أثرى الفرصة لمزيد من التوسع في المناطق الصناعية والزراعية والحضرية. ومن شأن قياس الآثار الاقتصادية للمشروع أن يؤكد على أهمية المشروع ويسمح باستهداف أفضل لمشاريع الطرق الجديدة. في هذه الورقة ، نستكشف كيف من المحتمل أن يغير مشروع الطرق الوطني اقتصاد البلاد على الصعيدين الوطني والإقليمي. نقوم بذلك من خلال تطبيق نموذج التوازن العام المكاني القابل للحساب (SCGE) في مصر. وجدنا أن المشروع أعاد تنشيط الاقتصاد الوطني من خلال الانخراط بعمق في بعض المحافظات الأقل نموا في مصر. وقد ترجمت زيادة إمكانية الوصول التي أتاحها الممر إلى مكاسب إيجابية في الكفاءة على الصعيدين الوطني والإقليمي. ويسمح النموذج باستكشاف المناطق الأكثر تضررا من المشروع، وبالتالي يمكن أن يساعد المخططين في تخصيص استثمارات في البنية التحتية.
Authors
Dina Elshahawany
Lecturer of Economics, Faculty of Commerce, Zagazig...
Authors
Eduardo A. Haddad
Full Professor, Department of Economics, University of...
Authors
Michael L. Lahr
Distinguished Research Professor, Bloustein School and Director...