Working Papers

The Effect of Tutoring on Secondary Streaming in Egypt

No.

769

Date

September, 2013

Topic

I2. Education and Research Institutions

In Egypt, tutoring has developed beyond being a remedial education activity for academically weak students to being an investment tool used by households to enhance children’s education performance and give them a competitive edge. Consequently, tutoring represents a sizeable household expenditure, and thus it is important to examine whether, and to what extent, tutoring pays off in terms of better educational outcomes. The literature on tutoring effects is small, and most of it does not take into account the potential endogeneity of tutoring, making the accuracy of the estimated tutoring effect questionable. In this paper, exploiting the longitudinal nature of the dataset, I estimate the effect of taking tutoring on the likelihood of joining the secondary level stream that leads to university. I use the percentage of the working-age population that works in the education sector at the local level—a proxy for the supply of tutors—as an instrument for taking tutoring. Without using an instrumental variable, tutoring has a statistically significant positive effect. After introducing an instrumental variable, this effect disappears, providing some evidence that endogeneity may be present. However, the estimate of the tutoring coefficient is imprecise and there is some evidence that the instrument variable does not have sufficient power to get a reliable estimate of the tutoring effect.  

ملخص

نمت الدروس الخصوصية في مصر الى أبعد ما يكون عن أنها نشاط تعليمى علاجي للطلاب الضعيفة أكاديميا إلى كونها أداة استثمار تستخدم من قبل الأسر لتحسين الأداء وتعليم الأطفال ومنحهم ميزة تنافسية. ونتيجة لذلك، فان الدروس الخصوصية تمثل حجم إنفاق كبيرعلى الأسر ، وبالتالي فإنه من المهم دراسة ما إذا كان، وإلى أي مدى، قد تؤتي الدروس الخصوصية بثمارها لايجاد نتائج تعليمية أفضل. ما كتب من أدبيات حول هذه الآثار قليل، ومعظمه لايأخذ في الاعتبار تأثير الجوانب الداخلية المحتملة من الدروس الخصوصية، مما يجعل من دقة قياس التأثير امر مشكوك فيه. في هذه الورقة، وباستغلال طبيعة الطولي للبيانات، قمنا بتقدير أثر تناول الدروس الخصوصية على احتمال الانضمام إلى المستوى الثانوي والذي يؤدي إلى اللحاق بالجامعة. يمكنني استخدام النسبة المئوية من السكان الذين هم في سن العمل والذين يعملون في قطاع التعليم على مستوى وكيل محلي كأداة لاتخاذ الدروس الخصوصية. وفى حالة عدم استخدام متغير جوهري، فان الدروس الخصوصية لها تأثير إيجابي ذات دلالة إحصائية.اما بعد إدخال متغير جوهري، يختفي هذا التأثير، وتتوافر بعض الأدلة على أن الجوانب الداخلية قد تكون موجودة. ومع ذلك، فإن تقديرات معامل التدريس غير دقيقة، وهناك بعض الأدلة على أن المتغير أداة ولا يملك طاقة كافية للحصول على تقدير موثوق لتأثير الدروس الخصوصية.