Working Papers

Does Maternal Education Curb Female Genital Mutilation? Evidence from a Natural experiment in Egypt

No.

1497

Publisher

ERF

Date

October, 2021

Topic

J13. Fertility; Family Planning; Child Care; Children; Youth

I1. Health

I2. Education and Research Institutions

J1. Demographic Economics

In this study, we exploit a natural experiment, an education policy change reducing compulsory schooling from nine to eight years in Egypt, to estimate the causal impact of maternal education on mothers’ attitude toward female genital mutilation (FGM), the probability that their daughters undergo FGM, and their intention to perform FGM to her daughters in the future. We use a nationally representative sample of 16,572 ever-married women aged between 15-49 from the 2008 Egypt’s Demographic and Health Survey and utilize a fuzzy regression discontinuity (FRD) framework to estimate the causal impact of maternal education on the three FGM outcomes. Our main findings suggest that maternal education did not discourage the actual implementation of the FGM practice in Egypt. It did not reduce either the probability of having a circumcised daughter or the motivation to perform FGM in the future. However, our results suggest maternal education had a favorable impact on the sentiment toward the FGM practice. The unexpected results maybe explained by the poor quality of schooling in Egypt on human capital protection and the power of traditionalism versus education  

ملخص

في هذا البحث، نستخدم تجربة فعلية واقعية، تغيير في سياسة التعليم يقلل سن التعليم الإلزامي من تسع إلى ثماني سنوات في مصر لتقدير الأثر السببي لتعليم الأم على موقف الأمهات تجاه تشويه الأعضاء التناسلية للإناث (ختان الإناث)، واحتمالية تعرض بناتهن إلى تشويه الأعضاء التناسلية، وعزمهن على تعريض بناتها إلى تشويه الأعضاء التناسلية في المستقبل. كما أننا نستخدم عينة تمثيلية على الصعيد الوطني تتكون من 16,572 امرأة متزوجة، تتراوح أعمارهن بين 15 و49 عامًا، من المسح السكاني الصحي - مصر 2008، ونستعين بإطار نموذج الانحدار المضبب (FRD) بهدف تقدير التأثير السببي لتعليم الأم على المخرجات الثلاثة لتشويه الأعضاء التناسلية للإناث. تشير النتائج الرئيسية التي توصلنا إليها إلى أن تعليم الأمهات لم يثبط التنفيذ الفعلي لممارسة تشويه الأعضاء التناسلية للإناث في مصر. كما إنه لم يقلل من احتمالية ختان الابنة أو وجود الدافع لممارسة تشويه الأعضاء التناسلية للإناث في المستقبل. ومع ذلك، تشير نتائجنا إلى أن تعليم الأمهات كان له تأثير إيجابي على الشعور تجاه ممارسة تشويه الأعضاء التناسلية للإناث. قد يتم تفسير النتائج غير المتوقعة من خلال سوء التعليم في مصر، خاصة فيما يتعلق بحماية رأس المال البشري وقوة التقاليد مقارنة بالتعليم.
Does Maternal Education Curb Female Genital Mutilation? Evidence from a Natural experiment in Egypt

Research Fellows

Ahmed Rashad

Assistant Professor of Economics, Anwar Gargash Diplomatic...

Does Maternal Education Curb Female Genital Mutilation? Evidence from a Natural experiment in Egypt

Research Fellows

Mesbah Sharaf

Full Professor, Department of Economics, University of...