Working Papers

Do Political Connections Reduce Job Creation? Evidence from Lebanon

No.

1054

Date

October, 2016

Topic

D4. Market Structure and Pricing

L5. Regulation and Industrial Policy

L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance

J3. Wages, Compensation, and Labor Costs

J2. Demand and Supply of Labor

Using firm-level census data, we determine how politically-connected firms (PCFs) reduce job creation in Lebanon. After observing that large firms account for the bulk of net job creation, we find that PCFs are larger and create more jobs, but are also less productive, than non-PCFs in their sectors. On a net basis, at the sector-level, each additional PCF reduces jobs created by 7.2% and jobs created by non-PCFs by 11.3%. These findings support the notion that politically-connected firms are used for clientelistic purposes in Lebanon, exchanging privileges for jobs that benefit their patrons’ supporters.

ملخص

باستخدام  بيانات التعداد على مستوى الشركات، نقوم تحديد إمكانية الشركات المرتبطة سياسيا للحد من خلق فرص العمل في لبنان. بعد أن استحوذت الشركات الكبيرة على الجزء الأكبر من صافي خلق فرص العمل، نجد أن هذه الشركات أكبر وتستطيع خلق المزيد من فرص العمل، ولكنها أقل إنتاجية، من مثيلاتها في قطاعاتها. وعلى الأساس الصافي على مستوى القطاع، كل الشركات المرتبطة سياسيا تقلل من فرص العمل بنسبة 7.2 في المائة وفرص العمل التي تخلقها الشركات غير المرتبطة سياسيا -بنسبة 11.3 في المائة. وتدعم هذه النتائج فكرة أن تستخدم شركات مرتبطة سياسيا لأغراض تابعة في لبنان، وتبادل الامتيازات للوظائف التي تستفيد منها رعاة الداعمين

Do Political Connections Reduce Job Creation? Evidence from Lebanon

Research Fellows

Ishac Diwan

Director of Research, Finance for Development Lab,...

Do Political Connections Reduce Job Creation? Evidence from Lebanon

Authors

Jamal Ibrahim Haidar

Assistant Professor of Economics, Lebanese American University