Working Papers

Bridging Education and Fertility: Unraveling the Role of Gender Attitudes

No.

1780

Publisher

ERF

Date

June, 2025

Topic

I14 Health and Inequality

J1. Demographic Economics

In 2023, Jordan's fertility rate has decreased to 2.6 children per woman. This decline is linked to women achieving higher levels of education, which contributes to their empowerment. This study analyzes the number of births by estimating several linear regressions and mediation models to examine how married women’s gender role attitudes influence the relationship between education and fertility. The data used comes from the Jordanian Labor Market Panel Surveys (JLMPS) conducted in 2010 and 2016. Women’s gender role attitudes were assessed using a 10-statement continuous scale reflecting their agreement with gender role statements. The findings indicate a strong connection between education and fertility rates. Specifically, an increase in years of education is significantly linked to lower fertility rates. Women who demonstrate intrinsic agency and hold egalitarian beliefs about gender typically have fewer children than those who adhere to unequal gender norms. Additionally, married women with higher levels of education are more likely to possess egalitarian attitudes and beliefs regarding gender roles compared to those with lower educational attainment. However, married women’s attitudes toward gender roles do not mediate the relationship between education and fertility. To further promote women’s empowerment, programs should focus on enhancing educational opportunities for women and encouraging more egalitarian views on gender roles.

ملخص

في عام 2023، انخفض معدل الخصوبة في الأردن إلى 2.6 طفل لكل امرأة. ويرتبط هذا التراجع بحصول المرأة على مستويات أعلى من التعليم، مما يساهم في تمكينها. تحلل هذه الدراسة عدد الولادات من خلال تقدير العديد من الانحدارات الخطية ونماذج الوساطة لدراسة كيفية تأثير مواقف دور الجنسين لدى المرأة المتزوجة على العلاقة بين التعليم والخصوبة. وتأتي البيانات المستخدمة من مسوحات سوق العمل الأردنية (JLMPS) التي أجريت في عامي 2010 و2016. تم تقييم مواقف المرأة تجاه الأدوار الجنسانية باستخدام مقياس مستمر مكون من 10 عبارات يعكس اتفاقها مع بيانات الأدوار الجنسانية. وتشير النتائج إلى وجود علاقة قوية بين التعليم ومعدلات الخصوبة. وعلى وجه التحديد، ترتبط الزيادة في سنوات التعليم بشكل كبير بانخفاض معدلات الخصوبة. النساء اللاتي يظهرن قوة جوهرية ويحملن معتقدات المساواة حول النوع الاجتماعي عادة ما يكون لديهن عدد أقل من الأطفال مقارنة بأولئك الذين يلتزمون بمعايير غير متساوية بين الجنسين. بالإضافة إلى ذلك، من المرجح أن تمتلك النساء المتزوجات ذوات المستويات التعليمية الأعلى مواقف ومعتقدات قائمة على المساواة فيما يتعلق بأدوار الجنسين مقارنة بأولئك ذوي التحصيل العلمي المنخفض. ومع ذلك، فإن مواقف المرأة المتزوجة تجاه الأدوار الجنسانية لا تؤثر على العلاقة بين التعليم والخصوبة. ولمواصلة تعزيز تمكين المرأة، ينبغي للبرامج أن تركز على تعزيز الفرص التعليمية للمرأة وتشجيع وجهات نظر أكثر مساواة بشأن أدوار الجنسين.
Bridging Education and Fertility: Unraveling the Role of Gender Attitudes

Authors

Yusra Alkasasbeh

Adjunct Professor, Northeastern University