This paper characterizes several models of state intervention for tackling multidimensional poverty, encompassing alternative scenarios regarding the policymakers’ capacity to allocate resources and tailor those resources for use by households that need them most. The models are applied to pairs of national demographic surveys in five Arab countries (Algeria 2011–2018, Egypt 2014–2018, Iraq 2011–2018, Mauritania 2011–2015, Tunisia 2011–2018), with the first rounds serving as the baseline and the second rounds serving as the time frame for achieving certain rates of poverty reduction, akin to the challenge presented by the 2030 Agenda. We evaluate the model's policy prescriptions against the observed record of changes in households’ multidimensional deprivations between the two survey rounds, and comment on the prospective policy choices revealed through those achievements. Our optimizations suggest that more cost-effective ways to reduce multidimensional poverty could entail targeting narrower subsets of living conditions. The results suggest that policymakers in Arab middle-income countries should prioritize allocation of more resources to the education sector, while policymakers in low-income countries such as Mauritania should allocate resources to education, housing and access to public services.
ملخص
تتميز هذه الورقة بالعديد من نماذج تدخل الدولة لمعالجة الفقر متعدد الأبعاد، بما في ذلك السيناريوهات البديلة فيما يتعلق بقدرة صانعي السياسات على تخصيص الموارد وتكييف تلك الموارد لاستخدامها من قبل الأسر التي هي في أمس الحاجة إليها. يتم تطبيق النماذج على أزواج من المسوحات الديموغرافية الوطنية في خمس دول عربية (الجزائر 2011-2018، مصر 2014-2018، العراق 2011-2018، موريتانيا 2011-2015، تونس 2011-2018)، حيث تعمل الجولات الأولى كخط أساس والجولات الثانية بمثابة الإطار الزمني لتحقيق معدلات معينة للحد من الفقر، على غرار التحدي الذي يمثله جدول أعمال 2030. نحن نقيم وصفات سياسة النموذج مقابل السجل المرصود للتغيرات في "الحرمان متعدد الأبعاد للأسر بين جولتي الاستطلاع، ونعلق على خيارات السياسة المحتملة التي تم الكشف عنها من خلال تلك الإنجازات. وتشير تحسيناتنا إلى أن السبل الأكثر فعالية من حيث التكلفة للحد من الفقر المتعدد الأبعاد يمكن أن تستلزم استهداف مجموعات فرعية أضيق من الظروف المعيشية. وتشير النتائج إلى أن واضعي السياسات في البلدان العربية المتوسطة الدخل ينبغي أن يعطوا الأولوية لتخصيص المزيد من الموارد لقطاع التعليم، في حين ينبغي لواضعي السياسات في البلدان المنخفضة الدخل مثل موريتانيا أن يخصصوا الموارد للتعليم والإسكان والحصول على الخدمات العامة.
Speakers
Hassan Hamie
Economist, Poverty and Inequality Research Team, UN...
Authors
Vladimir Hlasny
Economic Affairs Officer, UN Economic and Social...
Authors
Jinane Jouni
Economic Researcher, UN-ESCWA