This paper assesses three perspectives on the Arab Spring: (i) a movement toward liberal democracy, (ii) Islamic awakening, and (iii) a failed movement signifying autocratic recidivism. This paper contributes to this debate by analyzing changes in the political values of Egyptians in comparison with similar changes in Tunisia and Turkey, using survey data from Egypt since 2011 and two waves of a panel survey from the three countries between 2011 and 2016. On a macro level, it suggests that the 2011 upheavals represent the ushering in of a new cultural episode in Egypt, reflecting the decline of political Islam, the rise of secular values, and little support for a strongman rule. Given that similar changes in values have also occurred in Tunisia and Turkey, this paper argues that the events of 2011 point to a major shift in values across the three countries. On the micro level, this paper explains variation in attitude toward secular politics among Egyptians, by first constructing a secular-politics index. Then, using the Ordinary Least Square technique, it shows that those more favorable toward secular politics were: (i) more likely to have a higher socioeconomic status, (ii) Christians, (iii) male, (iv) younger, and (v) from the urban areas; (vi) more supportive of gender equality, (vii) more tolerant of other religions, (viii) more likely to define themselves primarily as Egyptian rather than Muslim, (ix) more supportive of secular politics in 2011; (x) more politically engaged; (xi) more likely to rely on domestic TV as an information source, (xii) more likely to believe in the decline of unlawful arrest between 2011 and 2016, (xiii) more likely to believe that the government acted democratically; (xiv) less concerned with Western cultural invasion, and (xv) more favorable toward Americans.
ملخص
تقوم هذه الورقة بإجراء تقييم لثلاث وجهات نظر حول الربيع العربي بوصفها: (1) حركة نحو ديمقراطية ليبرالية، (2) صحوة إسلامية، (3) حركة فاشلة تدل على العودة الأوتوقراطية. تساهم هذه الورقة في هذا النقاش من خلال تحليل التغيرات في القيم السياسية لدى المصريين مقارنة بالتغييرات المماثلة في تونس وتركيا، وذلك باستخدام بيانات المسوح من مصر منذ عام 2011 وموجات من مسوح رأى فرق من الدول الثلاث بين عامي 2011 و2016. على المستوى الكلي، يشير التقرير إلى أن اضطرابات عام 2011 تمثل بداية نشوء حدث ثقافي جديد في مصر، وتعكس انحدار الإسلام السياسي، وصعود القيم العلمانية، وقلة الدعم لحكم الرجل القوي. وبالنظر إلى حدوث تغيرات مماثلة في القيم في تونس وتركيا، فإن هذه الورقة تقول إن أحداث عام 2011 تشير إلى حدوث تحول كبير في القيم عبر البلدان الثلاثة. على المستوى الجزئي، تشرح هذه الورقة التباين في الموقف تجاه السياسة العلمانية بين المصريين، أولا من خلال بناء مؤشر السياسة العلمانيةً. وبعد ذلك، باستخدام أسلوب مربع الأقلية العادية الذى يظهر أن أولئك الأكثر تفضيلاً للسياسة العلمانية كانوا: (1) أكثر احتمالا أن يكون لهم وضع اجتماعي -اقتصادي أعلى، (2) مسيحيين، (3) ذكور، (4) أصغر سنا (5) من المناطق الحضرية، (6) أكثر مساندة للمساواة بين الجنسين (7) أكثر تسامحا مع الأديان الأخرى، (8) من المرجح أن يعرفوا نفسهم في المقام الأول على أنهم مصربين أكثر منهم إسلاميين، (9) أكثر دعما للسياسة العلمانية في عام 2011؛ (10) أكثر انخراطا من الناحية السياسية، (11) من المرجح أن يعتمدوا على التلفزيون المحلي كمصدر للمعلومات، (12) من المرجح أن تؤمن بتراجع الاعتقالات غير القانونية بين عامي 2011 و 2016، (13) أكثر احتمالا للاعتقاد بأن الحكومة تصرفت بشكل ديمقراطي. (14) أقل اهتماما بالغزو الثقافي الغربي، و (15) أكثر ميلا تجاه الأميركيين