Working Papers

The Arab Spring and the Employability of Youth: Early Evidence From Egypt

No.

1097

Date

May, 2017

Topic

N3. Labor and Consumers, Demography, Education, Health, Welfare, Income, Wealth, Religion, and Philanthropy

J6. Mobility, Unemployment, Vacancies, and Immigrant Workers

J1. Demographic Economics

This paper investigates the school-to-work transition of young people from subsequent graduation cohorts between 2005 and 2012 in Egypt. The analysis compares the early employment outcomes of those who left school after the January 25th, 2011 revolution to that of those who graduated before 2011. Using recent data from the 2014 Survey of Young People in Egypt (SYPE), we estimate the probability of transition to any first job within 18-month of finishing education and that of transitioning to a good quality job, controlling for the year of end of schooling. Preliminary findings show that while transitioning to a first job seemed not to be affected by the event of the 2011 revolution, young people experienced significantly lower chances to transition to good quality jobs.

ملخص

تبحث هذه الورقة في الانتقال من المدرسة إلى العمل للشباب من مجموعات التخرج اللاحقة بين عامي 2005 و2012 في مصر. یقارن التحلیل نتائج العمالة المبکرة لأولئك اللذين تركوا المدرسة بعد ثورة 25 ینایر 2011 إلی أولئك اللذين تخرجوا قبل عام 2011. باستخدام التقديرات الأخيرة من مسح الشباب في مصر (سيب)، فإننا نقدر احتمال الانتقال إلى أي وظيفة أولى في غضون 18 شهرا من الانتهاء من التعليم والانتقال إلى وظيفة ذات نوعية جيدة، بالسيطرة على سنة انتهاء الدراسة. وتبين النتائج الأولية أنه في حين أن الانتقال إلى وظيفة أولى يبدو أنه لم يتأثر بحدث ثورة عام 2011، إلا أن الشباب شهدوا فرصا أقل بكثير للانتقال إلى وظائف ذات نوعية جيدة

 
The Arab Spring and the Employability of Youth: Early Evidence From Egypt

Research Fellows

Irène Selwaness

Associate Professor, Faculty of Economics and Political...

The Arab Spring and the Employability of Youth: Early Evidence From Egypt

Research Fellows

Rania Roushdy

Associate Professor of Practice, Department of Economics,...