Sir! I'd Rather Go to School, Sir! - Economic Research Forum (ERF)

Sir! I’d Rather Go to School, Sir!

Mahdi Majbouri


Date:
October, 2018

NO.
1244

Length:
47 pages

Topic:
N3. Labor and Consumers, Demography, Education, Health, Welfare, Income, Wealth, Religion, and Philanthropy
J4. Particular Labor Markets
I2. Education and Research Institutions

Conscription is a popular method of army recruitment for governments of developing countries that are particularly prone to conflict. This study examines the largely under-researched issues of military service by looking at an unintended consequence of a military service exemption policy and answering a principal question: is there a fear of conscription among the youth? It uses a discontinuity in the military service law in an under-studied country, Iran, and offers causal evidence that fear of conscription entices young men to go to college by 13 percentage points (20%) more. This exogenous increase in college attendance has no impact on labor market outcomes. This further strengthens the argument that it was the fear of conscription motivating demand for attending college.

ملخص

التجنيد هو طريقة شائعة تلجأ إليها حكومات البلدان النامية لتكوين جيوشها خاصة إذا كانت معرضة لنشوب نزاعات. تبحث الدراسة في قضايا الخدمة العسكرية التي لم يتم بحثها إلى حد كبير من خلال النظر إلى نتيجة غير مقصودة لسياسة الإعفاء من الخدمة العسكرية ومن ثمة تسعى إلى الإجابة على سؤال رئيسي: هل هناك خوف من التجنيد في صفوف الشباب؟
تستخدم الدراسة فجوة في قانون الخدمة العسكرية في بلد لا يخضع للدراسة بقدر كاف ، هو إيران ، وتقدم أدلة سببية على أن الخوف من التجنيد الإجباري يزيد من دافع الشباب إلى الذهاب إلى الجامعة بمقدار أكثر من 13 نقطة مئوية (20٪). هذه الزيادة في الالتحاق بالجامعة والناتجة عن أسباب خارجية ، لا تؤثر على مخرجات سوق العمل.، الأمرالذى يعزز كذلك الحجة القائلة بأن الخوف من التجنيد يحفز الطلب على الذهاب إلى اجامعة

Research Fellows

Mahdi Majbouri

Associate Professor, Babson College, Wellesley, MA


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

True Development or Just Some Nugatory Digits? A Social-Epistemological Study of Iran’s Global Rank in Scientific Output

Roohola Ramezani

In the last decade Iranian academia has witnessed a glaring growth in scientific output, as ... read more


Working Papers

The Weight of History: A Natural Experiment in Higher Education

Mahdi Majbouri

Using a Regression Discontinuity Design (RDD) and publicly available datasets, this study measures the effect ... read more


Working Papers

Returns to Investment in Education: The Case of Turkey

Harry Anthony Patrinos, George Psacharopoulos and Aysit Tansel

This paper estimates private and social returns to investment in education in Turkey, using the ... read more