Regulating Traffic to Reduce Air Pollution in Greater Cairo, Egypt - Economic Research Forum (ERF)

Regulating Traffic to Reduce Air Pollution in Greater Cairo, Egypt

Hala Abou-Ali and Alban Thomas


Date:
December, 2011

NO.
664

Length:
29 pages

Publisher:
Economic Research Forum (ERF)

Topic:
D. Microeconomics

Abstract
Automobile emissions in Greater Cairo are considered the main source of local air pollution. This chapter examines transport mode choices and tries to evaluate the impact of traffic regulation on reducing suspended particulate matter (PM10). The empirical analysis is supported first by a demand analysis that builds upon household level data collected in Greater Cairo. Results show that most transportation modes are in fact complementary at the household level. Second, the chapter analyzes the pattern of PM10 emissions from 2002 to 2008 using data from monitoring stations in Greater Cairo. A fixed effect emission model is estimated, relating PM10 concentration to motor vehicle data, seasonal differences, peak hours and implementation of Egyptian policies regarding atmospheric pollution. Estimation results reveal a limited but significant impact of environmental policies on ambient PM10 concentration, although the implementation of some measures remain slower than expected in order to cope with the rapid increase of traffic.

Arabic Abstract:

تعتبر “انبعاثات” عوادم السيارات في القاهرة الكبرى المصدر الرئيسي لتلوث الهواء فى المدينة . لذا تم التركيز فى هذا الفصل على دراسة خيارات وسائل النقل ومحاولة تقييم تأثير تنظيم حركة المرور على الحد من الجسيمات العالقة. (PM10) و يدعم التحليل التجريبي اولا تحليل للطلب الذي يعتمد على البيانات التي تم جمعها على مستوى الأسر في القاهرة الكبرى. و لقد أظهرت النتائج أن معظم وسائل النقل هي في الواقع تكميلية و ذلك على مستوى الأفراد. ثانيا ، يحلل الفصل نمط انبعاثات PM10في الفترة من 2002-2008 باستخدام بيانات محطات الرصد بالقاهرة الكبرى. وفى هذا السياق تم تقدير نموذج تأثيرالانبعاثات الثابتة، و الذي يربط بين تركز PM10 و بيانات السيارات، والاختلافات الموسمية، وساعات الذروة وتنفيذ السياسات المصرية فيما يتعلق بالتلوث الجوي. و يكشف تقدير النتائج عن وجود تأثير محدود لكنه مهم للسياسات البيئية على تركز PM10 المحيط ، و ذلك على الرغم من استمرار بطء تنفيذ بعض التدابير أكثر مما كان متوقعا من أجل التعامل مع الزيادة السريعة في حركة المرور.
Research Fellows

Hala Abou-Ali

Professor, Cairo University


Alban Thomas


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Changes in Height-for-Age of Children 1995 to 2014

Reem Hashad

Malnutrition is currently one of the largest threats to public health, with three ... read more



Working Papers

Growth After War in Syria

Sharmila Devadas, Ibrahim Elbadawi and Norman V. Loayza

This paper addresses three questions: 1) what would have been the growth and income trajectory ... read more