Working Papers

Pro-Women Legal Reform in Morocco: Is Religion an Obstacle?

No.

685

Date

June, 2012

Topic

K3. Other Substantive Areas of Law

D6. Welfare Economics

The question of the role of modern law in triggering social change is of particular importance in societies where customs and norms support the marginalization of some social groups. The conventional view is that the effectiveness of the formal law is constrained by the system of informal rules and values, which support the prevailing customs, and the law therefore appears as a ‘dead letter’. Aldashev et al. (2012) mitigate this pessimistic scenario by formally showing that the law has, under certain conditions, the effect of making the custom evolve in the direction of the law. One of the conditions to achieve this effect is the identification of agents with the new law. In this paper, we focus on the adherence of agents to a pro-women legal reform in Morocco and the reform of the Family Code which is religious-inspired legislation. We use a unique database created from a survey we conducted in Morocco in 2008 to provide some evidence about the factors, which drive conservative positions with respect to a progressive legal reform. We observe that women who are benefiting from the reform are not unanimously in favor of it. Conversely, a non-negligible part of the male population strongly supports the new legislation. In order to explain these behaviors, we mainly focus on three specific factors: education, location and religion. Contrary to what naïve beliefs would suggest – rural men with a low level of education and intense religious practice express a lower support for the new Family Code –, we find that there is no straightforward relation between the three aforementioned factors (education, location and religion) and support for the new legislation. Rather paradoxically, conservative positions are observed among educated people, when they are very religious.  

ملخص

مسألة دور القانون الحديث في إحداث التغيير الاجتماعي لها أهمية خاصة في المجتمعات حيث العادات والأعراف تدعم تهميش بعض الفئات الاجتماعية. وجهة النظر التقليدية هي أن فعالية القانون الرسمي تكون محدودة من قبل نظام من القواعد والقيم غير الرسمية، التي تدعم العادات السائدة، والقانون لذا يبدو "كحبرا على ورق." الداشيف وآخرون (2012) يرون هذا السيناريو المتشائم بنظرة مخففة من خلال اظهار رسميا بأن القانون ، في ظل ظروف معينة، لديه من الأثر في جعل العرف يتطور في اتجاه هذا القانون. واحد من الشروط لتحقيق هذا الغرض هو تحديد الوكلاء مع القانون الجديد. في هذه الورقة، نركز على التزام الوكلاء للإصلاحات القانونية الموالية للنساء في المغرب، وإصلاحات قانون الأسرة التي هي مستوحاة من التشريع الديني. نستخدم قاعدة بيانات فريدة من نوعها تم إنشاؤها من دراسة أجريناها في المغرب في عام 2008 لتقديم بعض الأدلة عن العوامل التي تقود مناصب المحافظين فيما يتعلق بإصلاحات قانونية وتقدمية. نلاحظ أن النساء اللاتى تستفيدن من الإصلاح لا تدعمنه بالإجماع. وعلى العكس، جزء لا يستهان به من السكان الذكور يؤيدون بقوة التشريع الجديد. من أجل شرح هذه السلوكيات، نركز بشكل رئيسي على ثلاثة عوامل محددة هي: التعليم، والموقع الجغرافى والدين. وعلى عكس ما قد توحي المعتقدات الساذجة - أن الرجال في المناطق الريفية مع انخفاض مستوى التعليم وممارسة الشعائر الدينية المكثفة لا يؤيدون قانون الأسرة الجديد -، نجد أنه لا توجد علاقة واضحة بين العوامل الثلاثة المذكورة أعلاه (التعليم، وموقع الجغرافى والدين) وتقديم الدعم للتشريع الجديد. وللمفارقة ، فقد لوحظت مواقف متحفظة جدا بين فئة المتعلمين، عندما تكون متدينة جدا.