Working Papers

Private Supplementary Tutoring in Turkey Recent Evidence on Its Various Aspects

No.

451

Date

September, 2008

Topic

I2. Education and Research Institutions

Abstract This paper first describes the educational system in Turkey and the two national examinations for advancing to upper levels of schooling, which spur demand for private tutoring called “dersane” in Turkish. Second, the evolution of Private Tutoring Centers (PTCs) is described and compared with high schools in the country. Third, geographical distribution of the PTCs, general high schools and the proportion of high-school-age-population are compared over the provinces to touch on special equity issues. Other topics addressed include gender and PTCs students, disruption of mainstream education, determinants of the demand for PTCs services, cost of PTCs and evidence on the effectiveness of PTCs.

ملخص

تصف هذه الورقة أولاً النظام التعليمي في تركيا، وكذا الاختبارين الذين يجريان على مستوى الدولة للانتقال إلى مراحل متقدمة من التعليم. تلك الامتحانات التي تؤدي إلى زيادة الطلب على الدروس الخصوصية المعروفة باسم "درسان" في اللغة التركية. ثانيا، تشرح الورقة نطور مراكز الدروس الخصوصية وتقارنها بمدارس التعليم الثانوي في تركيا. ثالثا، تتعرض الورقة إلى التوزيع الجغرافي لمراكز الدروس الخصوصية والمدارس الثانوية العامة ومقارنة تناسب أعمار الطلبة في المدارس الثانوية على مستوى الأقاليم لمعرفة المسائل المتعلقة بعدالة التوزيع الجغرافي كما تتعر ض أيضاً لعدة موضوعات مثل نوع الطلبة وطلبة مراكز الدروس الخصوصية واختلال التعليم السائد ومحددات الطلب على مراكز الدروس الخصوصية وأسعار تلك المراكز والأدلة على مدى كفاءتها

Private Supplementary Tutoring in Turkey Recent Evidence on Its Various Aspects

Research Fellows

Aysit Tansel

Emeritus Professor, Middle East Technical University, Turkey