On the Decomposition of Economic Inequality: A Methodology and an Application to Tunisia - Economic Research Forum (ERF)

On the Decomposition of Economic Inequality: A Methodology and an Application to Tunisia

Mohamed Amara and Hatem Jemmali


Date:
May, 2017

NO.
1096

Length:
24 pages

Topic:
H2. Taxation, Subsidies, and Revenue
D6. Welfare Economics

The paper provides a detailed examination of the structure and dynamics of economic inequality in Tunisia by using harmonized micro-data from national household budget surveys for 2005 and 2010. It assesses the levels and drivers of urban-rural and littoral-inland disparities employing the Firpo et al. (2009) method. The main findings reveal that, in contrast to the decrease in within-region inequality, the between-region inequality has increased slightly over the considered period. Disparities in households’ endowments such as human capital, demographic composition, and regional location appear as the main sources of the urban–rural welfare gap, while the coastal-inland is driven mainly by the differences in returns to human capital. Giving these results, any policy intervention aiming at mitigating the impact of economic inequality among regions must consider these key factors to give more chances to next generations to spring out of the poverty and inequality lived by their parents.

ملخص

تقدم الورقة دراسة مفصلة لهيكل وديناميكيات عدم المساواة الاقتصادية في تونس باستخدام بيانات متناسقة متناهية الصغر من مسوح الميزانية الوطنية للأسر المعيشية لعامي 2005 و2010. وتقيم مستويات ودوافع التفاوتات بين المناطق الحضرية والريفية والداخلية الساحلية التي يستخدمها فيربو وآخرون. (2009). وتبين النتائج الرئيسية أنه على الرغم من الانخفاض في عدم المساواة داخل المنطقة، فإن التفاوت بين المناطق قد ازداد قليلا خلال الفترة التي ننظر فيها. وتبدو التفاوتات في أوقاف الأسر المعيشية مثل رأس المال البشري والتكوين الديمغرافي والموقع الإقليمي مصدرا رئيسيا للفجوة بين الرفاه الحضري والريفي، في حين أن المناطق الساحلية الداخلية ترجع أساسا إلى الاختلافات في العائدات إلى رأس المال البشري. وبإعطاء هذه النتائج، فإن أي تدخل في السياسات يهدف إلى التخفيف من أثر عدم المساواة الاقتصادية بين المناطق يجب أن ينظر في هذه العوامل الرئيسية لإعطاء المزيد من الفرص للأجيال القادمة للخروج من الفقر وعدم المساواة التي يعيشها والديهما

Authors

Mohamed Amara

Associate Professor, Higher School of Economic and Commercial Sciences of Tunis, University of Tunis


Authors

Hatem Jemmali

Associate Professor, University of Manouba


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications