Mixed Market Structure, Competition and Market Size: How Does Product Mix Respond? - Economic Research Forum (ERF)

Mixed Market Structure, Competition and Market Size: How Does Product Mix Respond?

Aya Elewa


Date:
October, 2018

NO.
1245

Length:
31 pages

Topic:
D4. Market Structure and Pricing
L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance
D2. Production and Organizations
F1. Trade

Assuming a double heterogeneity; within industry firm heterogeneity and within firm product heterogeneity, this paper investigates how multiproduct firms respond to tougher competition and greater market size across destinations. Building a theoretical model where monopolistically competitive and oligopolistic firms coexist in the same market, the paper studies how an increase in market size affects both types of firms’ behavior. The model shows that the final impact of bigger market size on the product-mix of multiproduct firms depends on the level of fixed entry costs. For low level of entry costs, big firms increase their product-mix when they export to larger markets as they benefit from scope economies.
Yet, when fixed costs are prohibitive, a larger market induces firms to skew their export sales toward their core product. Very strong confirmation of this non-monotonic effect of market size was found for Egyptian exporters across export market destinations.

ملخص

بافتراض وجود عدم تجانس مزدوج في إطار التباين بين الشركات الصناعية وإزاء عدم التجانس الشديد في المنتجات ، تبحث هذه الورقة في كيفية استجابة الشركات المتعددة المنتجات لمنافسة أصعب وحجم سوق أكبر فى الوجهات التي تقصدها . بناءً على نموذج نظري تتعايش فيه الشركات ذات القدرة التنافسية الاحتكارية مع احتكار القلة في السوق نفسها ، تبحث الورقة كيف تؤثر الزيادة في حجم السوق على النوعين من سلوك الشركات. يبين النموذج أن التأثير النهائي لزيادة حجم السوق على مزيج منتتجات الشركات المتعددة المنتجات يعتمد على مستوى تكاليف الدخول الثابتة. بالنسبة للمستوى المنخفض من تكاليف الدخول ، تقوم الشركات الكبيرة بزيادة مزيج منتجاتها عند التصدير إلى الأسواق الأكبر لأنها تستفيد من اقتصادات النطاق
ومع ذلك ، عندما تكون التكاليف الثابتة باهظة ، تدفع سوق أكبر الشركات إلى توجيه مبيعاتها من الصادرات نحو منتجاتها الأساسية. ويتوفر تأكيد قوي جدا على هذا التأثير غير الرتيب لحجم السوق على المصدرين المصريين في كل وجهات سوق التصدير

Authors

Aya Elewa

Lecturer of Economics, Faculty of Business Administration, Economics and Political Science, The British University in Egypt


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

A Decade of Competition Policy in Arab Countries: A De jure and De facto Assessment

Jala Youssef and Chahir Zaki

Despite its several benefits, competition policy seems to lack the attention it deserves in terms ... read more


Working Papers

Firm Performance and Agglomeration Effects: Evidence from Tunisian Firm-level Data

Mohamed Amara

Using Tunisian manufacturing data between 1998 and 2004 and by referring to multilevel approach, this ... read more


Working Papers

Cronyism, firms’ Productivity and Informal Competition in Egypt

Nesma Ali and Boris Najman

This paper investigates the role of informal firms’ competition in determining the micro-level effect of ... read more