Working Papers

Inequality of Opportunities of Educational Achievement in Turkey Over Time

No.

923

Date

June, 2015

Topic

D6. Welfare Economics

I2. Education and Research Institutions

This study investigates inequality of opportunity in educational achievements in Turkey over time. For this purpose, we use test scores of PISA in mathematics, science and reading achievement of 15-year-olds over the period 2003-2012. Since the different waves of the samples cover only a fraction of the cohorts of 15-year olds, we take into account the inequality of opportunity in access to the PISA test as well as the inequality of opportunity of the academic achievement in the PISA test.  This procedure enables proper over time comparisons. We estimate the effect of circumstances children are born into on their academic achievement as evidenced in their PISA test scores. The main findings are as follows. First, confirming the previous studies we find that inequality of opportunity is a large part of the inequality of educational achievement in Turkey. Second, the inequality of opportunity in educational achievement shows a slightly decreasing trend over time in Turkey. Third, the inequality of opportunity figures based on the mathematics, science and reading achievements exhibited the similar trend over time. Forth, the family background variables are the most important determinants of the inequality in educational achievement, which is a consistent pattern over time. However, there is also evidence of slight weakening of these factors over time. Policies are necessary to improve equality of opportunity in education in Turkey.    

ملخص

 تفحص هذه الدراسة عدم تكافؤ الفرص في التحصيل التعليمي في تركيا مع مرور الوقت. لهذا الغرض نستخدم نتائج  اختبار  PISA في الرياضيات والعلوم والقراءة للأطفال الذين تتراوح أعمارهم من 15 عاما خلال الفترة 2003-2012. ولأن الموجات المختلفة من العينات تغطي جزء من أفواج الأطفال الذين تتراوح أعمارهم من 15 عاما، نأخذ في الاعتبار عدم تكافؤ الفرص في الحصول على اختبار PISA فضلا عن عدم تكافؤ الفرص في التحصيل الدراسي في اختبار PISA . يأخذ هذا الإجراء الملائم، الوقت في الاعتبار خلال المقارنات. نقدر تأثير ظروف الأطفال التي يولدون فيها على تحصيلهم الأكاديمي كما يتضح في نتائج اختبارات  PISA . النتائج الرئيسية هي على النحو التالي. أولا، تؤكد مع الدراسات السابقة أن عدم تكافؤ الفرص هو جزء كبير من التفاوت في التحصيل التعليمي في تركيا. ثانيا، عدم تكافؤ الفرص في التحصيل العلمي أظهرت اتجاها نحو الانخفاض قليلا مع مرور الوقت في تركيا. ثالثا، أظهرت بيانات عدم المساواة  فى الفرص بناء على الرياضيات والعلوم والقراءة اتجاه مماثل مع مرور الوقت. رابعا، نرى أن المتغيرات الخلفية العائلية هي من أهم العوامل المحددة لعدم المساواة في التحصيل العلمي، وهو نمط ثابت مع مرور الوقت. ومع ذلك، هناك أيضا دليل على ضعف طفيف لهذه العوامل على مر الزمن. السياسات لازمة لتحسين تكافؤ الفرص في التعليم في تركيا

Inequality of Opportunities of Educational Achievement in Turkey Over Time

Research Fellows

Aysit Tansel

Emeritus Professor, Middle East Technical University, Turkey