Working Papers

Export Concentration and Competition: Does the Firms Type Matter?

No.

1078

Date

April, 2017

Topic

F1. Trade

Trade liberalization enhances the competition in the market as it increases the quality and the quantity of the products available to domestic buyers. This paper contributes to the literature in two ways. First, using Egyptian firm level data, it attempts to examine how export market concentration is affected by competition at the destination market and how firms adjust their product scope following periods of trade openness. Second, we disentangle this effect by the size of exporter to see how small and large firms adjust their trade in response to a fiercer competition. Our findings show that the market potential exerts a positive and significant impact on the concentration index showing that tougher competition in an export market induces a firm to skew its export sales towards its best performing products. Market potential does matter more for small exporters rather than large ones as it helps them become more specialized.

ملخص

تحرير التجارة يعزز المنافسة في السوق لأنه يزيد من نوعية وكمية المنتجات المتاحة للمشترين المحليين. وتسهم هذه الورقة في الأدبيات بطريقتين. أولا، باستخدام البيانات المصرية على مستوى الشركات، نحاول فحص كيفية تأثر تركيز سوق التصدير بالمنافسة في سوق المقصد وكيف تقوم الشركات بتعديل نطاق منتجاتها بعد فترات الانفتاح التجاري. ثانيا، نفصل هذا التأثير عن طريق حجم المصدر لنرى كيف تضبط الشركات الصغيرة والكبيرة تجارتها ردا على المنافسة الشرسة. وتظهر نتائجنا أن إمكانيات السوق لها تأثير إيجابي وكبير على مؤشر التركيز والذي يظهر أن المنافسة الشديدة في سوق التصدير تدفع الشركة إلى تحريف مبيعاتها التصديرية نحو منتجاتها الأفضل أداء. إن إمكانات السوق مهمة أكثر بالنسبة للمصدرين الصغار  بدلا عن المصدرين الكبار لأنها تساعدهم على أن يصبحوا أكثر تخصصا

Export Concentration and Competition: Does the Firms Type Matter?

Research Fellows

Chahir Zaki

Chaired Professor of Economics, University of Orléans