Does it Still Pay to Go to College in Egypt? Decomposition Analysis of Wage Differentials For College and Non-College Graduates - Economic Research Forum (ERF)

Does it Still Pay to Go to College in Egypt? Decomposition Analysis of Wage Differentials For College and Non-College Graduates

Hatem Jemmali and Fatma El-Hamidi


Date:
September, 2018

NO.
1224

Length:
38 pages

Topic:
J3. Wages, Compensation, and Labor Costs
I2. Education and Research Institutions
J2. Demand and Supply of Labor
J. Labor and Demographic Economics

This paper analyzes the educational wage differentials among youth graduates in Egypt using a nationally representative data set extracted from some labor market surveys. We follow the empirical framework of Mincer’s estimation of the simple schooling model, extending the model by adding additional control variables. On average, college graduate are found to earn more hourly wages than their non-college counterparts. The educational attainment wage gap is found to be not uniform across youth earners’ wage distribution. Using newly developed methods, we decompose the educational wage differentials among youth graduates into endowment effects, explained by differences in productivity characteristics, and discrimination effects attributable to unequal returns to covariates. We find that discrimination effects contribute more significantly to the educational wage gap than endowment effects throughout the wage distribution.

ملخص

تحلل هذه الورقة الفروق في الأجور على أساس التعليم بين شباب الخريجين في مصر باستخدام مجموعة بيانات تمثيلية من أنحاء البلاد مستخرجة من بعض مسوحات سوق العمل. ولهذا الغرض، نحن نتبع الإطار التجريبي لشركة مينسير لتقدير نموذج التعليم البسيط، مع التوسع في النموذج بإضافة متغيرات تحكم إضافية. وتبين الورقة أنه، في المتوسط، يحصل خريجو الجامعات على أجر أكبر مقابل ساعة العمل مقارنة بنظرائهم غير الجامعيين. كما وجد أن فجوة الأجور على أساس التعليم ليست موحدة عبر توزيع أجور الشباب. باستخدام الطرق التي تم تطويرها حديثًا، نقوم بتحليل الفروق في الأجور على أساس التعليم الذي حصل عليه شباب الخريجين إلى تأثيرات الموهبة   الطبيعية، موضحة من خلال الاختلافات في خصائص الإنتاجية وتأثيرات التمييز التي تعزى إلى عدم المساواة في المردود بالنسبة إلى المتغيرات المشتركة.  ونجد أن آثار التمييز تساهم بدرجة أكبر في فجوة الأجور على أساس التعليم من آثار الموهبة في كافة جوانب توزيع الأجور

Authors

Hatem Jemmali

Associate Professor, University of Manouba


Research Fellows

Fatma El-Hamidi

Adjunct Professor, University of Pittsburgh


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Schooling Choices’ Responses to Labor Market Shocks: Evidence From a Natural Experiment

Belal Fallah and Ayhab Saad

This paper uses the closure of Israeli labor market to examine the effect of a ... read more


Working Papers

Education of Jordanians: Outcomes in a Challenging Environment

Mahmoud Ali Hailat

This paper employs the Jordan Labor Market Panel Survey 2010 and 2016 waves to investigate ... read more


Working Papers

The Quality of Life of Youth with Disabilities in Egypt with Special Focus on Educational Achievement

Somaya El-Saadani and Soha Metwally

Although youth with disabilities represent a heterogeneous group with respect to disability domain and degree ... read more