Chronic Illness and Labor Market Participation in Arab Countries: Evidence from Egypt and Tunisia - Economic Research Forum (ERF)

Chronic Illness and Labor Market Participation in Arab Countries: Evidence from Egypt and Tunisia

Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla and Mohammed Elhaj Mustafa Ali


Date:
October, 2018

NO.
1229

Length:
39 pages

Topic:
J4. Particular Labor Markets
I1. Health
J2. Demand and Supply of Labor

This study examines the effect of chronic illness on labor force participation in Egypt and Tunisia, using Labor Market Panel Surveys for both Egypt (ELMPS 2012) and Tunisia (TLMPS 2014). The study also investigates the reverse effect of labor force participation on incidence of chronic diseases. The endogeneity of chronic disease in labor force participation equation is addressed by estimating both chronic and labor force participation equations simultaneously using two-step instrumental variable probit models. In addition, the sample selection bias in labor participation force equation is addressed using Heckman selection procedure, as a robustness check. Moreover, we examined whether non-workers over reports their chronic illness status by adopting the Kredier’ procedure of measurement biasness. Expectedly, across all specifications, the results indicate that chronic illnesses have a negative and significant effect on labor force participation for both Egypt and Tunisia. However, for the feedback effect, the results reveal that labor force participation has no significant effect on chronic illness, rejecting the so-called justification hypothesis for both Egypt and Tunisia. Furthermore, the analysis of measurement biasness in chronic illness shows that non-workers over report their chronic illness status in the two countries. Finally, the paper ends with some recommendations that aim to reduce the effect of chronic illness on labor force participation in Arab countries.

ملخص

تبحث هذه الدراسة في تأثير الإصابة  بمرض مزمن على المشاركة في قوى العمل في كل من مصر وتونس ، وذلك باستخدام مسوح الفرق لسوق العمل التي جرت في من مصر لعام2012  و في تونس لعام   2014 . كما تبحث الدراسة أيضا الأثر العكسي لمشاركة القوى العاملة في حدوث الأمراض المزمنة. يتم التعامل مع تجانس المرض المزمن في معادلة مشاركة القوى العاملة عن طريق تقدير كل من معادلات المشاركة المزمنة والقوة العاملة في وقت واحد باستخدام نماذج الإحتمالية الوظيفية المتغيرة المكونة من خطوتين. بالإضافة إلى ذلك ، يتم تناول تحيز اختيار العينة في معادلة القوى المشاركة في العمل باستخدام إجراء اختيارهيكمان ، للتحقق من مدى قوته. وعلاوة على ذلك ، درسنا ما إذا كان غير العاملين يبالغون في  تقاريرهم عن حالة مرضهم المزمن من خلال اتباع إجراء كريدير في تحيز القياس. ومن المتوقع ، أن تشير النتائج عبر جميع المواصفات ،  إلى أن الأمراض المزمنة لها تأثير سلبي وهام على المشاركة في قوة العمل في كل من مصر وتونس. ولكن قياسا بالتغذية المرتجعة  ،تكشف النتائج أن أثر مشاركة القوى العاملة على المرض المزمن ليس كبيرا ، رافضة بذلك ما يسمى فرضية التبرير لكل من مصر وتونس. علاوة على ذلك ، يظهر تحليل تحيز القياس في الأمراض المزمنة أن غير العاملين بالغوا فى حالة مرضهم المزمن في كلا البلدين. وأخيراً ، تخلص الورقة إلى بعض التوصيات التي تهدف إلى الحد من تأثير الأمراض المزمنة على المشاركة في القوى العاملة في البلدان العربية

Research Associates

Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla

Assistant Professor, Faculty of Economic and Social Studies, University of Khartoum


Authors

Mohammed Elhaj Mustafa Ali

Assistant Professor, University of Kassala


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Changes in Height-for-Age of Children 1995 to 2014

Reem Hashad

Malnutrition is currently one of the largest threats to public health, with three ... read more



Working Papers

Healthcare system efficiency and its determinants: A two-stage Data Envelopment Analysis (DEA) from MENA countries

Iyad Dhaoui

Efficiency is becoming one of the central preoccupations of health sector due to mounting pressures ... read more