Working Papers

Arab Passengers’ Airlines Framework and Performance: A Cross-Countries Analysis

No.

695

Date

July, 2012

Topic

L9. Industry Studies: Transportation and Utilities

D2. Production and Organizations

The present paper summarizes the findings of four country studies (Jordan, Egypt, Morocco and United Arab Emirates; UAE), which investigated the relationship between the current passengers’ airlines framework and the performance of the sector in the country. Their analyses aimed at investigating the impact of further liberalization on passengers and on welfare. To address this question, the four studies adopted the same analytical framework, which is an extended version of the well-known Structure-Conduct-Performance (SCP) framework. Such a framework has been widely used and debated in the industrial organization literature. It states that the structure of an industry determines firms’ conduct, which, in turn, determines performance. However, the literature suggests that the direction of causality might run in other directions. Hence, our extended version of the framework allows causality go either directions. The analysis shows that Arab countries perform less than the rest of the World and are losing ground in terms of passengers carried although the countries under consideration show a highly contrasted picture. The results suggest that that increased competition decreases fares as well as carriers’ revenue but increases consumer surplus. The net effect on society welfare is positive; the consumer surplus increase outweighs the producers’ surplus decrease.  

ملخص

هذه الورقة تلخص نتائج الدراسات القطرية الأربعة (الأردن، مصر، المغرب والإمارات العربية المتحدة، الإمارات العربية المتحدة)، التي حققت في إطار العلاقة بين ركاب شركات الطيران وأداء القطاع في البلاد والتى تهدف تحليلاتهم إلى التحقيق في أثر زيادة تحرير القطاع على الركاب وعلى الرفاه الاجتماعي. يهتم سؤال البحث في هذه الورقة أيضا بأثر زيادة تحرير القطاع على الركاب وعلى الرفاه الاجتماعي. لمعالجة هذه المسألة، اعتمدت الدراسات الأربع نفس الإطار التحليلي، الذي هو صيغة موسعة لإطار المعروفة الهيكل والسلوك الأداء. وقد تمثل هذا الإطار المستخدم على نطاق واسع وتمت مناقشته في الأدب عن التنظيم الصناعي. وهو ينص على أن بنية الصناعة يحدد سلوك الشركات، والتي، بدورها، تحدد الأداء. ومع ذلك، فإن الأدب يشير إلى أن اتجاه السببية قد تعمل في اتجاهات أخرى. وبالتالي، لدينا نسخة موسعة من إطار يسمح للسببية بالذهاب فى الاتجاهين. يبين التحليل أن أداء الدول العربية أقل من بقية دول العالم، وتفقد الأرض من حيث عدد المسافرين. والبلدان الأربعة قيد النظر تظهر صورة تتناقض إلى حد كبير. وتشير النتائج إلى أن المنافسة المتزايدة تخفض الأسعار، فضلا عن عائدات شركات الطيران لكنها تزيد فائض المستهلك. الأثر الصافي على الرفاهه الاجتماعية هو إيجابي، وزيادة فائض المستهلك يفوق فائض انخفاض المنتجين.
Arab Passengers’ Airlines Framework and Performance: A Cross-Countries Analysis

Research Fellows

Khalid Sekkat

Full Professor of Economics, University of Brussels