Aligning Incentives for Reforming Higher Education in Tunisa - Economic Research Forum (ERF)

Aligning Incentives for Reforming Higher Education in Tunisa

Mongi Boughzala, Samir Ghazouani and Abdelwahab Ben Hafaiedh


Date:
July, 2016

NO.
1031

Length:
37 pages

Topic:
H4. Publicly Provided Goods
H5. National Government Expenditures and Related Policies
I2. Education and Research Institutions

This paper is about the institutional and regulatory system governing higher education in Tunisia; its focus is on autonomy and accountability and it also compares the performance of public higher education graduates to the private sector’s. The main idea guiding this paper is that better educational outcomes depend, among other things, on the institutional arrangements and the incentives structure they generate. The paper analyzes the current incentive system underlying the functioning of the university system in Tunisia. In spite of the reforms attempted to improve the quality of the education system this system remains very disconnected from the demand side of the labor market. Management and academic staff have little incentive to adapt their training and research programs to the market needs. This is to a large extent because they enjoy little autonomy and are hardly accountable. The paper also relies on data drawn from the recent Tunisia Higher Education Graduates’ Survey (THEGS 2015) initiated by ERF which builds on similar studies previously undertaken by ERF in Egypt and Jordan. This data is used to compare the outcome of the public universities with the private institutions with a focus on the employment performance of their graduates. Private universities behave differently, and some try to innovate in terms of pedagogy and to be closer to the potential employers’ demands. However, they remain small and attract less than 8 percent of the total student body. They are all profit driven and tend to have few if any permanent academic staff; instead, they rely mostly on temporary teachers. Nevertheless, based on the THEGS 2015 data, they manage to perform quite well compared to their public counterparts.

ملخص

تناقش هذه الورقة النظام المؤسسي والتنظيمي الذي يحكم التعليم العالي في تونس. وتركز على الاستقلالية والمساءلة وتقارن أيضا أداء خريجي التعليم العالي العام إلى القطاع الخاص. الفكرة الرئيسية التي توجه هذه الورقة هي أن النتائج التعليمية الأفضل تتوقف، من بين أمور أخرى، على الترتيبات المؤسسية وبنية الحوافز التي تولدها. تحلل الورقة نظام الحوافز الحالية التي يقوم عليها عمل النظام الجامعي في تونس. وعلى الرغم من الإصلاحات ومحاولة تحسين جودة نظام التعليم في هذا النظام الا أنه جانب الطلب في سوق العمل منخفض جدا. الإدارة وأعضاء هيئة التدريس لديهم حافز قوي لتكيف برامج التدريب والبحوث لاحتياجات السوق. وهذا إلى حد كبير لأنها تتمتع قليلا بالحكم الذاتي ، وبالكاد المساءلة. تعتمد الورقة أيضا على بيانات مستمدة من المسح الأخير لخريجي التعليم العالي في تونس والتي بدأها منتدى البحوث الاقتصادية والتي تستند إلى دراسات مماثلة تم تنفيذها من قبل المنتدى في مصر والأردن. وتستخدم هذه البيانات لمقارنة نتائج الجامعات الحكومية مع مؤسسات القطاع الخاص مع التركيز على الأداء لتوظيف خريجيها. الجامعات الخاصة تتصرف بشكل مختلف، والبعض يسعى للابتكار في مجال التربية ولتكون أقرب إلى مطالب أرباب العمل المحتملين. ومع ذلك، فإنها لا تزال صغيرة وتجذب أقل من 8 في المئة من إجمالي الجسم الطلابي. وتعتمد على تحقيق الأرباح وتميل إلى أن تكون قليلة أن وجدت هيئة التدريس دائم. بدلا من ذلك، فهي تعتمد في الغالب على المعلمين المؤقتين. ومع ذلك، استنادا إلى البيانات المسح لعام 2015، فان المعلمين المؤقتين لديهم أداء جيدا جدا بالمقارنة مع نظرائهم في الجامعات العامة

Research Fellows

Mongi Boughzala

Emeritus Professor of Economics, University of Tunis El Manar


Research Fellows

Samir Ghazouani

Full Professor of Econometrics, High Institute of Accounting & Business Administration (ISCAE, Manouba, Tunisia)


Abdelwahab Ben Hafaiedh


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications