Strength of economic voting under single-party and coalition governments is investigated in the case of Turkey. The vote equation developed for this purpose is fitted to data covering 31 parliamentary and local administrations elections held between 1950 and 2015, and considers incumbency advantage, political inertia, strategic voting by the electorate, and political realignments as well. It is found that voters hold coalition governments less responsible for economic performance than single-party governments and minor members of a coalition government less responsible than its major member. The latter gap widens as fragmentation in the government increases numerically and/or ideologically. In governments involving many parties and parties with significantly different ideologies, some of the junior coalition members benefit rather than suffer from a bad economy. These findings may explain, at least partially, why economic performance is poor under coalition governments, particularly under those combining both left and right wing parties.
ملخص
يتم التحقيق في قوة التصويت الاقتصادي في ظل حزب واحد وحكومات الائتلاف في تركيا. وقد تم تجهيز معادلة التصويت التي تم تطويرها لهذا الغرض على البيانات التي تغطي 31 انتخابات برلمانية وإدارية محلية عقدت بين عامي 1950 و2015، وتنظر في ميزة شغل الوظائف، والجمود السياسي، والتصويت الاستراتيجي من قبل الناخبين، وإعادة المواءمة السياسية أيضا. وقد وجد أن الناخبين يتحملون حكومات ائتلافية أقل مسؤولية عن الأداء الاقتصادي من حكومات أحادية الحزب وأعضاء أقل في حكومة ائتلافية أقل مسؤولية من عضوها الرئيسي. وتتوسع الفجوة الأخيرة مع ازدياد التجزؤ في الحكومة من الناحية العددية و / أو الأيديولوجية. في الحكومات التي تضم العديد من الأحزاب والأحزاب ذات الأيديولوجيات المختلفة إلى حد كبير، يستفيد بعض أعضاء الائتلاف الأصغر من الاقتصادات السيئة بدلا من أن يعانوا منها. وقد تفسر هذه النتائج، جزئيا على الأقل، سبب ضعف االأداء الاقتصادي في ظل حكومات الائتلاف، ال سيما في البلدان التي تجمع بين الأحزاب اليمينية واليسرى.