The gender gap in education against females becomes smaller as the level of development increases and turns in their favor in developed countries. Through analysis of regional variation in the gender gap within Turkey, which displays a similar pattern to the cross-country pattern, this paper studies the factors that lead to the emergence of a gender gap against females. The data for student achievement and aspirations for further education during compulsory school show that females are just as well prepared and motivated for further education as their male counterparts across regions with very different levels of development. Despite this fact, large gaps arise in high school registration and completion in less developed regions, but not in developed ones. We find that larger sibship size is the main driver of gender gaps in less developed regions. While social norms have a negative influence on female education beyond compulsory school, they play a relatively small role in the emergence of gender gaps. These results are consistent with the fact that resource-constrained families give priority to males for further education, leading to the emergence of education gender gaps.
ملخص
الفجوة بين الجنسين في التعليم ضد الإناث تصبح أصغر كما يرتفع مستوى التنمية وتتحول لصالحهم في البلدان المتقدمة. من خلال تحليل التباين الإقليمي في الفجوة بين الجنسين داخل تركيا، والذي يعرض نمطا مماثلا للنمط عبر البلاد، دراسات هذه الورقة العوامل التي تؤدي إلى ظهور فجوة النوع الاجتماعي ضد الإناث. بيانات التحصيل العلمي للطلاب وتطلعات لمزيد من التعليم أثناء عرض التعليم الإلزامي أن الإناث مثلما هي مستعدة جيدا ودوافع لمواصلة التعليم كما نظرائهن من الرجال عبر المناطق ذات مستويات مختلفة من التطور. على الرغم من هذا الواقع، تنشأ فجوات كبيرة في تسجيل المدارس الثانوية والانتهاء منه في المناطق الأقل نموا، ولكن ليس في البلدان المتقدمة. نجد أن أكبر حجم الأخوة هو المحرك الرئيسي للالفجوات بين الجنسين في المناطق الأقل نموا. في حين المعايير الاجتماعية لها تأثير سلبي على تعليم الإناث بعد المرحلة الإلزامية، وأنها تلعب دورا صغيرا نسبيا في ظهور الفجوات بين الجنسين. هذه النتائج تتفق مع حقيقة أن الأسر محدودة الموارد تعطي الأولوية للذكور لمواصلة التعليم، مما أدى إلى ظهور الفجوات التعليمية بين الجنسين