The effects of migration on labor market outcomes, such as earnings and employment, have been well-studied in literature. However, there is little attention to how natives adjust their skills to educational requirements of jobs they occupy when they face a massive migration shock. This paper analyzes the effect of Syrian refugee inflows into Turkey beginning in 2011 on the education-job matching of the native population. By using the 2004-2019 household labor force surveys and the regional-level Syrian refugee data, we employ a difference-in-differences methodology that takes account endogenous location choices of refugees as well. We find that a one-point increase in the migrant-to-native ratio significantly reduces the overeducation of the native men in informal employment by 9%. Null effect, on the other hand, is found among native women. However, sub-sample regressions reveal significant negative overeducation effects for native men with low education attainment and aged 18-34. For native women, we also find negative effects in same sub-samples but formal employment. We evidence that our results are mostly driven by employment shifts of natives rather than switching jobs of existing workers.
ملخص
تمت دراسة آثار الهجرة على نتائج سوق العمل، مثل الدخل والعمالة، دراسة جيدة في الأدبيات. ومع ذلك، هناك القليل من الاهتمام بكيفية تعديل السكان الأصليين لمهاراتهم وفقًا للمتطلبات التعليمية للوظائف التي يشغلونها عندما يواجهون صدمة هجرة هائلة. تحلل هذه الورقة تأثير تدفقات اللاجئين السوريين إلى تركيا بدءًا من عام 2011 على مطابقة الوظائف التعليمية للسكان الأصليين. باستخدام مسوحات القوى العاملة للأسر المعيشية 2004-2019 وبيانات اللاجئين السوريين على المستوى الإقليمي، نستخدم منهجية الاختلاف في الاختلافات التي تأخذ في الاعتبار خيارات الموقع المحلي للاجئين أيضًا. نجد أن زيادة نقطة واحدة في نسبة المهاجرين إلى السكان الأصليين تقلل بشكل كبير من الإفراط في تعليم الرجال الأصليين في العمل غير الرسمي بنسبة 9٪. من ناحية أخرى، يوجد تأثير باطل بين النساء الأصليات. ومع ذلك، فإن التراجع في العينات الفرعية يكشف عن آثار سلبية كبيرة على التعليم المفرط للرجال الأصليين ذوي التحصيل التعليمي المنخفض والذين تتراوح أعمارهم بين 18 و 34 عامًا. بالنسبة للنساء الأصليات، نجد أيضًا آثارًا سلبية في نفس العينات الفرعية ولكن في التوظيف الرسمي. نحن نثبت أن نتائجنا مدفوعة في الغالب بتحولات التوظيف للسكان الأصليين بدلاً من تغيير وظائف العمال الحاليين.
Authors
Uğur Aytun
Assistant Professor, Kutahya Dumlupinar University
Research Fellows
Seyit Mümin Cilasun
Professor of Economics, TED University