This study looks at the impact of the Covid-19 pandemic on Tunisian SMEs and their strategic management during the first lockdown. We analyze three shocks using Tunisia’s national firm census: labor supply, demand, and material supply shocks. We show that the demand shock induced by the pandemic was the major shock to firm revenue in 2020, while the lockdown was the main source of formal job losses. The shortage of material supplies was relatively mild due to decreased demand and limited customer access. Using our own firm survey, we highlight the importance of firms’ strategic management in mitigating the shocks, which depends on the level of shock exposure: changes in selling/production process were more important for firms in the industries that were kept open during the lockdown, while the ability to work from home and trade credit were equally important for all firms.
ملخص
تبحث هذه الدراسة في تأثير جائحة كوفيد-19 على الشركات الصغيرة والمتوسطة التونسية وإدارتها الاستراتيجية خلال الإغلاق الأول. نحلل ثلاث صدمات باستخدام التعداد الوطني للشركات في تونس: عرض العمالة والطلب وصدمات العرض المادي. نظهر أن صدمة الطلب التي أحدثها الوباء كانت الصدمة الرئيسية لإيرادات الشركة في عام 2020، بينما كان الإغلاق هو المصدر الرئيسي لفقدان الوظائف الرسمي. كان النقص في الإمدادات المادية معتدلاً نسبيًا بسبب انخفاض الطلب ومحدودية وصول العملاء. باستخدام استطلاع الشركة الخاص بنا، نسلط الضوء على أهمية الإدارة الاستراتيجية للشركات في التخفيف من الصدمات، والتي تعتمد على مستوى التعرض للصدمة: وكانت التغييرات في عملية البيع/الإنتاج أكثر أهمية بالنسبة للشركات في الصناعات التي ظلت مفتوحة خلال فترة الإغلاق، في حين كانت القدرة على العمل من الائتمان المنزلي والتجاري مهمة بنفس القدر بالنسبة لجميع الشركات.
Authors
Phuong Minh Le
Research Intern, Centre for Analysis and Forecast...
Speakers
Lisa Chauvet
Professor of Economics, University of Paris 1...
Research Fellows
Mohamed Ali Marouani
Associate Professor, Université Paris1-Panthéon-Sorbonne