Working Papers

The School-to-Work Transition of Jordanian Youth

No.

686

Date

June, 2012

Topic

J6. Mobility, Unemployment, Vacancies, and Immigrant Workers

J2. Demand and Supply of Labor

The paper aims at better understanding the school-to-work transition among the Jordanian youth using the recent Jordan Labor Market Panel Survey 2010 dataset (JLMPS 2010). The wealth of this dataset allows, for the first time, to present a dynamic analysis of the Jordanian labor market and especially to follow year after year the young individuals’ different employment statuses. Five main results can be concluded from this study. First, young Jordanians are relatively immobile; they rarely change their employment status during the observation period of 1999-2010. Second, the more educated men get more protected jobs in both the public and the private sectors. The formal jobs they obtain are relatively stable; they rarely change their employment status. But when they do change, it is usually to get another formal employment. Instead less educated men have more difficulty obtaining a stable employment and/or a formal employment and they more often work informally. Third, women are either inactive, unemployed or working in formal employment (public or private). Women with more education are more active and much less likely than the least educated women to withdraw from the labor market. Fourth, there is a clear segmentation between formal and informal sectors. Young people who at one time informally employed do not obtain later on another job protected by a contract and social security. Finally, very few employment statuses lead to a permanent formal employment (public or private). Only initial formal employment or unemployment (or inactivity for women) leads to the two best types of wage work (public job and private formal job).  

ملخص

تهدف الورقة إلى الوصول الى فهم أفضل للانتقال من المدرسة إلى العمل بين الشباب الأردني باستخدام مجموعة البيانات للمسح التتبعى لسوق العمل فى الأردن (JLMPS 2010). ثروة هذا المسح تتمثل فى البيانات التى تسمح للمرة الأولى، لتقديم التحليل الديناميكي لسوق العمل الأردني وخاصة لمتابعة سنة بعد سنة حالات العمل المختلفة للأفراد الناشئين. يمكن استنتاج خمسة من أهم النتائج فى هذه الدراسة. أولا، أن الشباب الأردنيين غير قادرون على الحركة نسبيا، فنادرا ما تغير وضعهم فى العمل خلال الفترة من 1999-2010. ثانيا، يحصل الرجال الأكثر تعليما على وظائف أكثر حماية في القطاعين العام والخاص. والوظائف الرسمية التي يحصلون عليها مستقرة نسبيا، وهو ايضا ما يجعل تغيير وضعهم الوظيفي نادرا . ولكن عندما يتفعل ذلك التغيير، فإنه عادة ما يكون للحصول على عمل رسمي آخر. وبالتالى فالرجال الأقل تعليما لديهم صعوبة أكبر في الحصول على فرص عمل مستقرة و / أو وظائف رسمية، وفي كثير من الأحيان فانهم يعملون بصورة غير رسمية. ثالثا، أن النساء تكون اما غير نشطة ، أو عاطلة عن العمل أو تعمل في وظائف رسمية (عامة أو خاصة). أما النساء الأكثر تعليما هم أكثر نشاطا وأقل عرضة من النساء الأقل تعليما على الانسحاب من سوق العمل. رابعا، هناك تقسيم واضح بين القطاعات الرسمية وغير الرسمية. فالشباب الذين يعملون بشكل غير رسمي لا يتثنى لهم الحصول فى وقت لاحق على وظيفة أخرى محمية بموجب عقد وضمان الاجتماعي. أخيرا، هناك عدد قليل جدا من حالات التوظيف التى تؤدي إلى عمل رسمي دائم (عام أو خاص). فقط العمالة الرسمية الأولية أو البطالة (أو البطالة فى حالة النساء) هى التى تؤدي إلى نوعين من أفضل انواع العمل المأجور (الوظيفة العامة والعمل الخاص الرسمي).
The School-to-Work Transition of Jordanian Youth

Authors

Mona Amer

Cairo University