Abstract
The paper investigates the competition among 21 credit card issuers in Turkey, covering the time period between 2002 and 2008. Analysis is conducted by using an estimation methodology designed by Panzar and Rosse (1982, 1987), where the degree of competition is measured by the sum of elasticities of total revenue with respect to input prices. Accounting for the total revenue rather than interest revenue fills the gap in previous studies, which look only at one side of the credit card market. Liquidity management cost, which was first shown by Shaffer and Thomas (2007) to be important for evaluating the degree of competition in the credit card industry, emerges as an important variable. The estimated Panzar-Rosse statistics are consistent with product differentiation, implying that Turkish credit card issuers are involved in monopolistic competition.
Arabic Abstract:
تحقق هذه الورقة في المنافسة بين 21 شركة من الشركات المصدرة لبطاقات الائتمان في تركيا ، والتي تغطي الفترة الزمنية بين عامي 2002 و 2008. ويجري التحليل باستخدام منهجية تقدير التصميم ( 1987 وPanzar Rosse 1982 ،) ، حيث يتم قياس درجة المنافسة على مجموع المرونات من إجمالي الإيرادات فيما يتعلق بأسعار المدخلات. المحاسبة عن إجمالي الإيرادات بدلا من عائدات الفائدة يملأ فجوة في الدراسات السابقة، والتي تبدو في جانب واحد فقط من سوق البطاقات الائتمانية. تكلفة إدارة السيولة، والذي كان أول من أظهر شافير وتوماس (2007) إلى أنها مهمة لتقييم درجة المنافسة في صناعة بطاقات الائتمان، والذي يبرز كمتغير مهم. و تتسق إحصاءات Panzar - Rosse مع تمايز المنتجات، مما يعني ضمنا أن مصدري بطاقات الائتمان التركية يتتشاركوا في المنافسة الاحتكارية.
Authors
G. Gulsun Akin
Bogazici University
Research Fellows
Ahmet Faruk Aysan
Associate Dean for Research, Hamad Bin Khalifa...
Authors
Levent Yildiran
Bogazici University