Power-sharing arrangements not only allocate political power but also economic resources from valuable state functions among powerful elites. Two broad hypotheses emerge from existing literature for how elites allocate such resources. Elites would either distribute the control over valuable institutions or share the rents they generate. This article investigates which mechanism prevails by focusing on a major source of such resources: public procurement of large infrastructure projects. We analyze an original dataset of infrastructure procurement contracts in Lebanon and investigate which politically connected firms receive larger contracts than non-connected firms. We find that firms receive inflated contracts only when they are connected to elites with a “seat at the table” at the board of the implementing agency, rather than the wider set of powerful political elites. We argue that resource distribution depends on elites’ access to important institutional functions, rather than other conceivable mechanisms of resource sharing. By penetrating key positions with loyal personnel, elites serve as brokers in collusive networks, or cartels, that succeed in undermining a process as complex as infrastructure procurement.
ملخص
لا يؤدي تقاسم السلطات إلى توزيع السلطات السياسية فحسب، بل أيضا إلى توزيع الموارد الاقتصادية بين النخب القوية. تبحث هذه المقالة في آليات تخصيص العوائد لمصدر رئيسي لهذه الموارد وهو: المشتريات العامة لمشروعات البنية التحتية الكبرى. ونقوم هنا بتحليل مجموعة بيانات أصلية لجميع عقود مشتريات البنية التحتية التي قام مجلس الإنماء والإعمار اللبناني (CDR) بترسيتها بين عامي 2008 و2018، وهو أهم مؤسسة حكومية تتولى تنفيذ مشروعات البنية التحتية الكبرى، ونحدد مدى استحواذ الشركات ذات الاتصالات السياسية القوية على العقود عالية القيمة من خلال تحديد "جودة" اتصالاتها. ووجدنا أن الشركات ذات الصلات القوية تستحوذ على المشروعات ذات القيمة الأعلى، وبالأخص الشركات ذات الصلات المباشرة بمجلس إدارة مجلس الإنماء والإعمار وخصوصاً من لها علاقات سياسية قوية به، أكثر من المجموعة الأوسع من النخب السياسية القوية. ونجادل بأن آليات تقاسم الموارد الاقتصادية تستند إلى ترتيبات غير رسمية في شكل تحالفات. وفي سياق البيروقراطيات الضعيفة، كما هو الحال في لبنان، يمكن للنخب اختراق المؤسسات ذات الموظفين الموالين لهم لتكوين شبكات متواطئة لضمان نقل المعلومات بين الشركات مقدمة العطاءات.
Research Fellows
Mounir Mahmalat
Economist and FCV Country Coordinator for Central...
Authors
Sami Atallah
Director, The Policy Initiative
Authors
Wassim Maktabi
Researcher, The Policy Initiative