Working Papers

Price Synchronicity, Inter-Firm Networks, and Business Groups in the Middle East and North Africa

No.

1267

Date

December, 2018

Topic

N2. Financial Markets and Institutions

D8. Information, Knowledge, and Uncertainty

G3. Corporate Finance and Governance

C1. Econometric and Statistical Methods and Methodology

L1. Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance

O1. Economic Development

Business groups are an essential part of the political economy of almost all capitalist countries. Although they have been intensely studied in regions like Latin America and East Asia, the study of business groups in the Middle East and North Africa is relatively less developed. This study presents evidence for the value-relevance, which is measured in terms of over-time correlations of stock returns, of family business groups, government ownership, and other inter-firm relationships among 1185 publicly traded firms in 11 countries in the Middle East and North Africa. Due to the difficulty in obtaining direct observations of business group membership, business groups are inferred with methods from network analysis. More specifically, I use a community-detection algorithm to look for clusters of different types of relationships. Next, I apply a Bayesian multilevel model to estimate the associations between group comembership (as well as other relationships), and pairwise stock returns correlations. Seven exchanges in the sample show evidence in favor of the value-relevance of inferred family business groups while six show additional correlations due to government ownership beyond that associated with co-ownership more generally.

ملخص

تشكل مجموعات الأعمال جزءًا أساسيًا من الاقتصاد السياسي في جميع الدول الرأسمالية تقريبًا. على الرغم من الدراسة المكثفة لمجموعات الأعمال في مناطق مثل أمريكا اللاتينية وشرق آسيا ، إلا أن دراسة هذه المجموعات في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا هي أقل تطوراً نسبيًا. تقدم هذه الورقة دليلاً على العلاقة بين القيمة والارتباط والتي يتم قياسها من حيث الارتباط المتزايد لعوائد المخزون مع مرور الوقت، ومجموعات الشركات العائلية ، وملكية الحكومة ، والعلاقات بين شركات أخرى يبلغ عددها  1185 شركة متداولة علنًا في 11 دولة في الشرق الأوسط. وشمال افريقيا. نظرًا لصعوبة الحصول على الملاحظات المباشرة لعضوية مجموعات الأعمال ، يتم استنتاجها بأساليب تعتمد على تحليل الشبكة. وبشكل أكثر تحديدًا ، أنا أستخدم لوغاريتم اكتشاف المجتمع لكى أبحث عن مجموعات من أنواع مختلفة من العلاقات. بعد ذلك ، أقوم بتطبيق نموذج بايزي المتعدد المستويات لتقدير الارتباطات بين العضوية المشتركة في  المجموعات (بالإضافة إلى العلاقات الأخرى) ، وإقوم بالتوفيق بين الروابط المرتبطة بالعوائد. تبين سبعة تبادلات في العينة دليلاً لصالح ارتباط القيمة بالقرابة لمجموعات الشركات العائلية المستنبطة ، في حين تظهر ستة تبادلات إضافية بسبب ملكية الحكومة  ما وراء ذلك من ارتباط بالملكية المشتركة بشكل عام

Price Synchronicity, Inter-Firm Networks, and Business Groups in the Middle East and North Africa

Authors

Michael Siemon

University of Illinois