The paper attempts to present a comparative study for patterns of household expenditure on education using different groups of population. The paper based its empirics on cross sectional evidence from four countries employing Harmonized Household Income and expenditure surveys. The datasets used are 2010/2011 round of the HHIES of Egypt, Jordan and Palestine and 2009 round for Sudan. The paper aims to examine the determinants of family spending on education on one hand and the magnitude of household spending on schooling using different population groups. The paper finds a degree of consistency in the patterns of spending on education across countries. We find that households in lower social strata are found to spend more on educating their children’s at all educational level with exception in Egypt, where wealthier household are found to spend more on children’s education. Moreover, Parental education and household income have a great influence on the magnitude of household spending on education. Household living in center provinces are more likely to spend more on children’s schooling except Sudan. With respect to demographic burden, households with children at primary schooling children are likely to spend less on education, while households with children at secondary and tertiary level of schooling are willing to spend more on education with except in Egypt at tertiary level. Egypt is the only country where free education policy is extended to university students. Despite, all Arab governments are adopting free education policy at elementary level, households still spend considerable amount of their household income on acquiring education, which is expected to be funded by government. Coefficients of elasticity’s show that both Sudan and Palestine considered spending on education is a necessity component in the household budget, while in Egypt, households at top income quintiles had the largest spending on education and Jordan is estimated to have unitary elasticity.
ملخص
تقدم هذه الورقة دراسة مقارنة لأنماط إنفاق الأسر على التعليم باستخدام مجموعات مختلفة من السكان. تستند الورقة على أدلة مقطعية من أربع دول لمجموعات البيانات المستخدمة 2010/2011 من مسوحات الدخل والانفاق للأسر لكل من مصر والأردن وفلسطين و جولة 2009 للسودان. وتهدف هذه الورقة إلى دراسة محددات إنفاق الأسرة على التعليم من جهة وحجم إنفاق الأسر على التعليم المدرسي باستخدام مجموعات سكانية مختلفة. وجدت الورقة درجة من الاتساق في أنماط الإنفاق على التعليم في مختلف البلدان. نجد أن الأسر في أقل الشرائح الاجتماعية لها انفاق متزايد على تثقيف وأطفالهم في جميع المستويات التعليمية مع استثناء في مصر، حيث تم العثور على ثراء الأسر أن تنفق أكثر على تعليم الأطفال. وعلاوة على ذلك، تعليم الوالدين ودخل الأسرة لديها تأثير كبير على حجم إنفاق الأسر على التعليم. من المرجح أن تنفق أكثر على تعليم الأطفال باستثناء السودان في محافظات الوسط. وفيما يتعلق بالعبء الديموغرافي، والأسر التي لديها أطفال في التعليم الابتدائي فمن المرجح أنها تنفق أقل على التعليم، في حين أن الأسر التي لديها أطفال في المرحلة الثانوية والمرحلة الثالثة من التعليم على استعداد لإنفاق المزيد على التعليم ما عدا في مصر في مرحلة التعليم العالي. ومصر هي البلد الوحيد الذي تم تمديده سياسة التعليم المجاني لطلاب الجامعات فيها. على الرغم من أن جميع الحكومات العربية تبني سياسة مجانية التعليم في المرحلة الابتدائية، فان الأسر لا تزال تنفق قدرا كبيرا من دخلها على الحصول على التعليم. تظهر المعاملات بعض المرونة في أن الإنفاق على التعليم هو عنصر ضرورى في ميزانية الأسرة في كل من السودان وفلسطين ، بينما في مصر، كانت الأسر في فئات الدخل الأعلى أكبر من الإنفاق على التعليم أما الأردن فلديها مرونة وحدوية