Abstract
Attempts to explain high and sticky credit card rates have given rise to a vast literature on credit card markets. This paper endeavors to explain the rates in the Turkish market using measures of non-price competition. In this market, issuers compete monopolistically by differentiating their credit card products. The fact that credit cards and all other banking services are perceived as a bundle by consumers allows banks to deploy also bank level characteristics to differentiate their credit cards. Thus, credit card rates are expected to be affected by the features and service quality of banks. Panel data estimations also control various costs associated with credit card lending. The results show significant and robust effects of the non-price competition variables on credit card rates.
Arabic Abstract:
إن محاولات تفسير معدلات الفائدة العالية والتي تمثل صعوبة في بعض الأحيان لبطاقات الائتمان أدت إلى ظهور أبحاث كثيرة عن سوق بطاقات الائتمان. تحاول هذه الورقة شرح المعدلات في السوق التركية باستخدام مقاييس المنافسة غير السعرية. يتنافس المصدرون في هذا السوق بطريقة احتكارية بواسطة تنويع منتجاتهم من بطاقات الائتمان. وتقوم للبنوك بإتاحة مميزات مصرفية لتنويع بطاقاتهم الائتمانية استنادا إلي حقيقة أن المستهلكين يعون أن البطاقات الائتمانية وكل الخدمات البنكية الأخرى هي عبارة عن حزمة واحدة من الخدمات. ولهذا، فمن المتوقع أن تتأثر معدلات الفائدة للبطاقات الائتمانية بمميزات و جودة الخدمات التي يقدمها كل بنك علي حدة.و تشير التقديرات إلي وجود تكاليف متنوعة مرتبطة بالإقراض عن طريق البطاقات الائتمانية. تشير النتائج إلى وجود تأثيرات مهمة وقوية لمتغيرات المنافسة غير السعرية في معدلات الفائدة لبطاقات الائتمان.
Authors
G. Gulsun Akin
Bogazici University
Research Fellows
Ahmet Faruk Aysan
Associate Dean for Research, Hamad Bin Khalifa...
Authors
Levent Yildiran
Bogazici University